Review Angelus Apatrida - Cabaret De La Guillotine

8

Artiest: Angelus Apatrida

Album: Cabaret De La Guillotine

Genre: Thrash Metal

Cabaret De La Guillotine is het meest recente plaatje van Angelus Apatrida, onze favoriete Spaanse thrash metalband. Niet dat wij nog veel andere Spaanse thrash metalbands kennen maar moest dat toch het geval zijn was de kans enorm groot dat deze hombres nog altijd onze favoriete Spaanse thrash metalband zou zijn.

Persoonlijk leerde ik hen kennen eind 2017, toen ze door onze contreien toerden met hun Franse vrienden van No Return met op dat moment nog Hidden Evolution (2015) als meest recente wapenfeit onder de arm. Frontman Guillermo Izquierdo "Polako" kondigde toen al aan dat dit nieuwe album zeer snel zou verschijnen. Wat toen al onmiddellijk opviel aan deze band, was de manier waarop ze de snelheid en strakheid van de Bay Area thrashers combineerden met de melodieën en samenzang van NWOBHM. Dit alles dan nog eens verpakt in lekker klinkende, stevige songs. Het jarenlange toeren heeft ervoor gezorgd de mannen van AA feilloos op elkaar ingespeeld zijn en als één goed geöliede machine klinken. Deze band bestaat immers al sinds 2000 en bestaat sindsdien uit dezelfde vier leden. Ook dat is een redelijk uniek iets in muziekland. Compadres y amigos de por vida, dus. En mijn excuses, ik zal u voor de rest niet langer lastig vallen met mijn Jommekesspaans.

Cabaret de la Guillotine is geen door de heren zelf verzonnen term maar was wel degelijk een bestaand restaurant waar eind 18e eeuw door de Fransen gegeten en gedronken werd terwijl men uitzicht had op het executieplein waar de guillotine menigeen van hun landgenoten een kopje kleiner maakte. Smakelijk. De thema’s die Izquierdo worden geschreven en bezongen gaan op dit album echter meer over de (wan)toestanden in het huidige Spaanse politieke klimaat dat er tegenwoordig meer en meer op gericht lijkt te zijn de gewone man te onderdrukken en de (pers)vrijheid aan banden te leggen.

Het album gaat van start met een akoestische intro waarna er stevig wordt ingevlogen met Sharpen The Guillotine. We weten onmiddellijk wat ons te wachten staat, 10 vlijmscherpe en snedige metaltracks. Angelus Apatrida maakt zich boos en dat zullen we geweten hebben. Betrayed en Downfall of a Nation laten lyrics gewijs niet veel tot weinig aan de verbeelding over. De invloeden van Slayer en Megadeth zijn duidelijk hoorbaar. Het gaspedaal blijft ook constant ingedrukt. Naar het einde toe komt er met The Die Is Cast wel een track voorbij die meer inzet op melodie dan op gebeuk en dat resultaat mag er ook meer dan zijn. En het voorlaatste nummer Farewell zouden we zelfs een soortement van power ballad kunnen noemen.

Gelukkig hoeft dit nog geen afscheid te zijn van Angelus Apatrida die met dit album een voortreffelijk album hebben afgeleverd. We gunnen het hen van harte moest al hun harde werk ook aan onze kanten tot commerciële erkenning leiden, we gunnenos hetos dezeos thrash metalbandos vanos hartos. Olé!

1. Sharpen The Guillotine
  2. Betrayed
  3. Ministry Of God