Review Bleed From Within - Era

8.5

Artiest: Bleed From Within

Album: Era

Genre: Metalcore

Label: Century Media

Met al het nieuwe en jonge metalcore talent dat ons de laatste jaren overspoeld, zouden we bijna de oudere bands vergeten. Het Schotse Bleed From Within is zo één van die oudere band die toch al sinds 2005 aan het succes timmeren. Het is een tijdje stil geweest rond deze band want het laatste album dateerde toch al van 2013. Na een EP in 2014, 'Death Walk' is er nu eindelijk een nieuw full-album getiteld 'Era'. Het lijkt wel of de band een era afsluit en een nieuw begint. Nadat in 2017 gitarist Martyn Evans besloot de band te verlaten probeerde de band even verder te gaan als viertal maar dit liep niet zoals gehoopt. De zoektocht naar een nieuwe gitarist liep ook niet van een lijen dakje want geen van de Glasgowse gitaristen had de nodige vibe die paste bij de band. Toen kwam de band bij Steven Jones terecht en al snel was duidelijk dat tweede gitarist Craig "Goonzi" Gowans zijn wingman had gevonden. Met 'Era' al in een vergevorderd stadium had de band nu met Steven de aanvulling beet om het album af te werken.

Die 'oude' metalcore klinkt toch nog altijd verdomd lekker zelfs in de huidige scene. Luister maar naar de geweldige opener Clarity, een nummer dat inslaat als een bom vanaf de eerste noten en heerlijk blijft doorbeuken. We worden op onze wenken bediend wanneer we vragen naar meer van dit lekkers met het snoeiharde Crown Of Misery, een nummer waar de hardcore vanaf spat. De bulderende vocalen van Scott Kennedy klinken geweldig op deze track waarin we ook een geweldige prestatie horen van slagmeester Ali Richardson. Dat de band voor dit album veel aandacht heeft besteed aan de compositie van de songs is merkbaar aan hoe ze samenhoren, ze vormen samen een perfect plaatje. Cast Down past ook strak in dit plaatje met zijn snedige riffs, beukende breakdowns en scherpe solo's. Geweldig teamwork trouwens tussen beide gitaristen Steven en Craig die het beste van zichzelf geven op Afterlife.

De langste track op dit album is met ruim 5 minuten Shiver dat je letterlijk kriebels bezorgt. De track swingt voorbij en je beseft amper dat je zonet vijf minuten werd meegevoerd in een wervelende orkaan. Vanaf de eerste seconde van Bed Of Snakes wordt het gaspedaal stevig op de vloer gedrukt, aan deze track kun je duidelijk nog horen dat de band vroeger meer naar deathcore nijgde. Kennedy's stem is echter wel overgegaan van de deathcore screams naar de huidige meer grommende vocalen en hij is een pak verstaanbaarder geworden, wat ook ten goede komt in de dynamiek van de tracks die de band nu schrijft. I Am Oblivion, Pt. II is overduidelijk een vervolg op I Am Oblivion uit hun voorgaande full-album 'Uprising'. Beide starten met een akoestisch aanvoelende intro om dan los te barsten met een vette rif waarna de vocals de song openscheuren.

Eén van de eerste tracks die de band schreef voor 'Era' was Alone In The Sun, een nummer dat dwingt om die circle pit in te duiken. Het lijkt wel of de laatste nummers iets meer naar melodieuze metalcore nijgen door de cleane stukken in de refreins, ook Gatekeeper beschikt net als zijn twee voorgangers over cleane vocals al blijft het wel snoeihard. Qua intro staat Ruina in schril contrast met de rest van het album maar als het nummer echt lostbarst is het overduidelijk dat deze Bleed From Within klepper perfect in het plaatje past. Geniaal gitaarspel overvalt je op afsluiter Alive en in leven is de band zeker, meer nog ze laten de hedendaagse jonkies duidelijk horen hoe metalcore dient te klinken. Hard, rauw, brutaal en strak.

1. Clarity
  2. Crown Of Misery
  3. Cast Down