Review I Prevail - Trauma

8

Artiest: I Prevail

Album: Trauma

Genre: Modern Metal

Label: Fearless Records

Drie jaar na hun indrukwekkende debuut 'Lifelines' komt I Prevail eind deze maand met hun langverwachte opvolger 'Trauma'. Door de problemen die clean zanger Brian Burkheiser had met zijn stembanden moesten de fans langer wachten op deze opvolger. Even was er de vrees dat Brian de band diende te verlaten door deze problemen maar gelukkig voor hem en de band herstelde hij. 'Trauma' was het wachten meer dan waard.

Daarmee worden we direct mee gecomfronteerd tijdens opener Bow Down, één van de sterkste nummers van de afgelopen jaren. De track komt op je af als een pletwals waar geen ontsnappen aan mogelijk is. Lekkere riffs, beukende dreams, screams waarvan je nekharen van overeind komen en dan die geweldige cleans van Brian. Toen ik deze Bow Down voor de eerste maal beluisterde dacht ik eerst dat het een gastoptreden betrof van Danny Worsnop (Asking Aleksandria) maar niks van aan dus. Het tussenstuk met de fenomenale breakdown hebben we hier al meermaals op repeat gezwierd want die is om duimen en vingers van af te likken. Paranoid is een pak rustiger en laat ook het experimenterende karakter van de band horen met meer elektronische klanken. Ook met de vocals wordt in het slot geëxperimenteerd, mocht van ons wel achterwege blijven want voegde geen meerwaarde toe.

Voor het derde nummer heeft I Prevail gekozen voor een gastoptreden van Delaney Jane. Het nummer Every Time You Leave heeft door deze vrouwelijke gastzang veel weg van een hardrock-ballade. Niks mis mee natuurlijk als deze uitgevoerd wordt zoals hier het geval is. Nog een gast is er te horen op Rise Above, hier gaat het om Justin Stone, een opkomende rapper. De track zit lekker gevuld met elektronische klanken die perfect vergoten zitten in het nummer met hoogtepunt de wat dubstep geïnspireerde breakdowns. Breaking Down lijkt wel het zusje van de eerder gepasseerde Paranoid, beide gevoelens staan in deze sterke track loodrecht over elkaar en zorgen voor die eeuwige twijfel. DOA oftewel Dead On Arrival geeft de luisteraar wederom het perfecte spel tussen beats en gitaren, de screams van Eric Vanlerberghe boosten deze track toch de hoogte in.

Na al dit rustigere en iets meer EDM en elektronisch getint werk gaat de pedaal weer lekker de vloer in voor Gasoline. Zoals een shot benzine met een hoog octaangetal in de motor van een muscle-car gaat, zo wordt deze track in onze oren gedreven. And we like it! Hoe doorheen deze track de oplading en ontlading wordt weergegeven, fenomenaal. Ondanks de titel Hurricane, gaat het er op deze track toch rustiger aan toe. Geen beukende wervelwind maar een emotionele rollercoaster die ons luisteraars meevoert in de storm. Op de echte orkaan is het wachten tot de breakdown en wees geen gerust, geen huis blijft overeind na deze impact.

Het meest ingrijpende en meest emotionele nummer is het treffend getitelde Let Me Be Sad, soms willen we allemaal eens gewoon even droevig zijn. Het rappende refrein samen met de cleane refreins zitten dit nummer als gegoten. Voor ons mag het wel wat meer metal maar de weg die deze band op sommige tracks zo perfect bewandeld doet ons hen toch toejuichen. Low is opnieuw zo een lekker catchy track die je toch gewoon weer volledig opengooid, die breakdown is gewoon ... ja soms hebben we er geen woorden voor en dien je gewoon te luisteren. Slechts 1:43 duurt deze Goodbye, en deze ingetogen track gebruikt de korte tijd om ons aan de hoofdtelefoon of speakers gekluisterd te houden. Abrupt wordt dit rustmoment dan doorbroken door het razendsnelle en beukende Deadweight, als metalfans hadden we natuurlijk liever meer van deze tracks willen horen maar zoals we al eerder zegden is de manier waarop ze experimenteren uiterst genietbaar. Afsluiten doet de band dit sterke album met de akoestische gitaren en piano in I Don't Belong Here. Kippenvel doorheen de hele track en een geweldige afsluiter.

1. Bow Down
  2. Paranoid
  3. Every Time You Leave (ft. Delaney Jane)