Review INHALT - Part Time Punks Sessions

8

Artiest: INHALT

Album: Part Time Punks Sessions

Genre:  Dark electronic / minimal synth

Label: Cleopatra Records

Het uit San Francisco afkomstige gezelschap INHALT zagen het levenslicht medio 2009. De heren hebben blijkbaar goed naar bands als Front242, D.A.F., Rational Youth, Nitzer Ebb, Xeno and Oaklander en The Neon Judgement geluisterd. Na enkele releases die het darkwave/Dark Electro/Minimal Synth genre doen heropleven, brengt de band nu via Cleopatra Records een gloednieuwe plaat op de markt genaamd Part Time Punks Sessions. HIermee grijpt INHALT uitvoerig terug naar het verleden maar het blijft met beide voeten in het heden staan.

Aanstekelijke songs als Aphonia, Panopticon, Black Sun doen ons inderdaad terugdenken aan een rijk gevuld verleden. Echter kopieert INHALT die muziek niet zomaar klakkeloos, ze blazen de muziekstijlen nieuw leven in. Vaak met koude klanken, maar vaak ook omgeven door een warm tot intiem aanvoelende omgeving. Zoals bij Noise het geval is, een song die zelfs wat doet denken aan Ambient. Althans, we voelen zekere gemoedsrust over ons neerdalen waaruit we alvast kunnen besluiten dat INHALT op Part Time Punks Sessions uiteenlopende wegen durft inslaan binnen het donkere electro gebeuren. Walking On Glass doet zelfs wat denken aan bands als Kraftwerk. De knallende beats werken op de dansspieren en brengen weer een ander aspect van deze band naar boven. Wat deze schijf bovendien zo extra interessant maakt zijn de Duitstalige vocals, die perfect passen binnen het aanbod.

Ook uit de daarop volgende songs als Programming, Vehicle en afsluiter Occupations blijkt nog maar eens dat we hier te maken hebben met een dark electro act die op eenzaam hoog niveau hun ding staat te doen. Bovendien durft INHALT te experimenteren met hun sound, we worden van de ene verrassende wending naar de andere gebracht. Ook al blijft de rode draad typische dark electro. Het feit dat de band verschillende elektronische muziekstijlen naar voor brengt, en dus durft te experimenteren met vocalen en instrumentale inbreng kunnen we zien als een meerwaarde binnen het geheel.

Elke song op Part Time Punk Sessions ademt die typische dark electro tot aanverwante sfeer uit, waarmee deze muziekstijlen zo groot zijn geworden. Echter worden telkens opnieuw andere onontgonnen wegen ingeslagen, waardoor INHALT een band is die risico's durft te nemen en ook andere elektronische muziekstijlen toevoegt aan het geheel. Hierdoor ontstaat dan weer een gevarieerde plaat die niet alleen aanstekelijk en dansbaar klinkt maar waarmee bovendien een heel ruim publiek van liefhebbers van donkere elektronische genres over de streep kan getrokken worden.

1. Aphonia
2. Panopticon
3. Black Sun