Review John Schaffer's Purgatory - Purgatory

7.5

Artiest: Jon Schaffer's Purgatory

Album: Purgatory EP

Genre: Heavy Metal

Label: Century Media Records

Een dertigtal jaar geleden had Jon Schaffer, gekend als de lead gitarist van Iced Earth, een eigen band genaamd Purgatory. Hij had hiervoor enkele nummers geschreven en opgenomen maar doordat de band evolueerde naar Iced Earth en erg succesvol bleek, bleven deze op de plank liggen. Nu heeft hij, na de grote kuis van zijn huis, deze nummers weer teruggevonden en nieuw leven ingeblazen. Samen met Gene Adams (die ook nog te horen was op de eerste Iced Earth) op zang, Bill Owen op bas, drummer Mark Praton en gitarist Jim Morris levert hij nu een aardig EP'tje af, waarin al deze nummers opnieuw volledig werden ingespeeld.

De hele EP voelt alsof Schaffer een kortverhalenbundel van Stephen King opent, met invloeden rechtstreeks uit horrorfilms of -boeken. Teksten die in detail beschrijven hoe een moordenaar zijn slachtoffer massacreert (In your Dreams) en odes aan Jack The Ripper (Jack) en Dracula (Dracula) geven Schaffer's fascinatie met het genre weer. Zet daar dan de fantastische stem van Adams onder, die bijna beter klinkt dan dertig jaar geleden en je voelt je alsof je in een cinemazaaltje in de hoogdagen van de Hammerfilms zit. Zijn gezang en gegil passen zeker bij het thema en de teksten. Net daarom voelt het alsof deze EP ook uit de stal van King Diamond kon komen. Toch voelt het zeer Iced Earth aan, zij het iets heavier en minder trashy. Muzikaal levert dit dus geen grote verrassingen op, maar alles is wel zeer goed gespeeld en gezongen. Vooral in Dracula wordt er gespeeld met aardig gitaarwerk en een duister refrein. Je voelt alsof de oppervampier achter de opnameknoppen zat, met een grote smile op zijn gezicht.

Met deze EP zal Schaffer geen nieuwe zieltjes winnen, maar fans van Iced Earth (en King Diamond) zullen hier zeker hun gading in vinden.

1. In your Dreams
  2. Dracula