Review Kadavar - Live in Copenhagen

8.5

Artiest: Kadavar

Album: Live in Copenhagen

Genre: Hard Rock

Wat is het toch heerlijk om een nieuwe Kadavar voorgeschoteld te krijgen, ook al gaat het om een live album. Dit album werd opgenomen in zaal Pumpehuset in Kopenhagen in november 2017. En wat een optreden moet dat geweest zijn.

Kadavar is live al een van meer straffere bands die momenteel bij Nuclear Blast zit. Dit Berlijns trio (Christoph Lindemann op gitaar/zang, boomlange Christoph Bartelt op drum en bassist Phillip Lippitz) laat zijn publiek graag dansen en dat is er aan te merken. Wat een spelplezier hebben die mannen. Alle drie de leden staan ze enorm op scherp en Lindemann is bijzonder goed bij stem. Zijn uitschieters in de hoogte zijn gekend, maar nemen we er graag bij. In een set van 14 nummers wordt heel het verhaal van Kadavar uit de doeken gedaan. Het optreden kwam er naar aanleiding van het de release van hun vorig album 'Rough Times', maar er worden slechts drie nummers uit dat album gespeeld. Voor de rest wordt er gegrepen uit alle andere albums.

Een vroeg hoogtepunt in de set komt al in het tweede nummer, waar ze al meteen met Doomsday Machine komen aanzetten. Deze crowdpleaser zette de heupen van het publiek al aan het bewegen en die stopten pas na Come Back life op het einde van de set. Andere hoogtepunten zijn een enorm strak gespeeld Black Sun, een uitgesponnen en duister Purple Sage en het swingende Into the Night

Alles werd loepzuiver opgenomen, enkel mocht de zang net iets meer naar voren komen. Deze is soms amper hoorbaar boven de instrumenten. Maar in een band als deze draait het vooral voor de muziek en die klinkt alsof je er zelf bij bent, Tuborg in de hand, dansend van begin tot einde. Met dit live album bewijst de band nog maar eens dat ze aan de top in hun genre staan en dat ze klaar zijn voor het grotere werk.

1. Skeleton Blues
  2. Doomsday Machine
  3. Pale Blue Eyes