Review Metal Allegiance - Fallen Heroes

Nog geen stemmen

Artiest: Metal Allegiance

Album: Fallen Heroes

Genre: Metal

Label: Nuclear Blast

Score: 80/100

Metal Allegiance is wat men noemt een super groep. En dat begrip mag zeer ruim genomen worden bij deze band. De basis bestaat uit Mike Portnoy (Dream Theater) David Ellefson (Megadeth), Alex Skolnick (Testament) en Mark Menghi (Constricted). Maar om het nog wat specialer te maken nodigen ze andere toppers uit de metal scene uit om er een metal all star band van te maken. Een blik op de tracklist levert onder andere volgende namen op: Phil Anselmo (Pantera) Matthew Heafy (Trivium) Jama Jasta (Hatebreed) en ga zo maar verder. dit is dus zeker een band om eens live aan het werk te zien gewoon om te kijken welke artiesten ze allemaal mee hebben op tour. Ze hebben ter gelegenheid van het overlijden van enkele kenmerkende namen in de music scene de EP 'Fallen Heroes' opgenomen.

Het eerste nummer is Iron Fist van Motörhead. Dit nummer kent zowat iedereen wel. Maar de manier waarop Troy Sanders (Mastodon) het zingt geeft toch weer een speciaal effect. ik denk dat Lemmy zichzelf geen beter eerbetoon kon indenken dan deze cover.

Suffragette City van David Bowie is het volgende. ik denk dat dit by far de hardste versie is die er bestaat van deze schijf. Mark Osegueda van Death Angel neemt hier de tekst voor zijn rekening en eerlijk gezegd; hij klinkt echt als David Bowie na een fles Jack Daniels of twee. De riffs die de muzikanten in het nummer gestoken hebben maken het plaatje volledig af.

Na deze nummers bereiken we al het einde van deze EP met Life in the Fast Lane van The Eagles is de apotheose van deze 11 minuten durende EP. De vocals zijn deze keer voor de rekening van Alissa White-Gluz van Arch enemy. Ze laat je echt het gevoel van living in the fast lane beleven.  Al bij al is 'Fallen Heroes' een korte maar krachtige schijf geworden die gelukkig maar weinig nummers telt. Want hoe meer nummers erop gestaan hadden hoe meer muzikale grootheden er gestorven waren.

1. Iron Fist
  2. Suffragette City
  3. Life in the Fast Lane