Review Midnattsol - The Aftermath

8.5

Artiest: Midnattsol

Album: The Aftermath

Genre: Symphonic Metal

Label: Napalm Records

‘It runs in the family’ is een gezegde dat vaak gehanteerd wordt door onze Angelsaksische Brexitvrienden. Het kan gebruikt worden om zowel positieve als minder positieve familiale trekjes te omschrijven. In het geval van de zusjes Espenæs is het alleen maar positief. Liv Kristine Espenæs behoeft geen introductie meer bij de meeste metalfans. Als voormalige frontvrouw van Leaves' Eyes en met haar eigen band Liv Kristine heeft ze een trouwe aanhang opgebouwd in onze contreien en ze was ook zowat de ongekroonde koningin van het ter ziele gegaan Metal Female Voices Fest. Maar Liv Kristine heeft dus ook een jonger zusje dat minstens even mooi kan zingen en naar mijn persoonlijke en dus zeer bescheiden mening nog een pak knapper is dan La Liv.

Dat zusje heeft toevallig ook nog een naam ook en die luidt Carmen Elise Espenæs. Het was die Carmen Elise die in 2002 samen met toetsenist Daniel Fischer de Nordic Folk Metal band Midnattsol oprichtte. Na het verschijnen van hun derde album The Metamorphosis Melody (2011) werd het echter verdacht stil rond deze band en velen dachten dan ook dat Midnattsol een stille dood was gestorven. Maar niets is minder waar. Er zijn weliswaar een aantal groepsleden vertrokken maar Daniel en Carmen Elise gaven de moed niet op en bleven koppig aan nieuw materiaal werken. In 2017 keerde het tij dan toch een keer in de goede richting en wisten ze multi-instrumentalist Stephan Adolph (ook bekend van bij Stillborn) in te lijven en doordat Liv Kristine uit Leaves' Eyes was gestapt had ook zij tijd om full time tot de band van haar zus toe te treden.

Dit resulteerde dan in het vorig jaar verschenen album The Aftermath. Doordat de meeste songs al af waren, is de artistieke inbreng van Liv Kristine 'beperkt' tot het in duet gaan met de zus. Enkel de bonustrack Eitrdropar neemt zij volledig voor haar eigen rekening. In de toekomst zal het ongetwijfeld de bedoeling worden om de songs mee rond haar stem te schrijven. Tracht hier aub dus ook geen vergelijkingen te maken met Leaves' Eyes of Liv Kristine solo, Midnattsol heeft een eigen geluid dat zich inderdaad het beste laat omschrijven als Nordic Folk Metal. Veel van de lyrics zijn in het Noors of Zweeds (niet dat ik er een verschil tussen hoor maar kenners waarschijnlijk wel) en ook de pure metal elementen zoals gitaren en drums worden vaak bewust stiller in de mix gezet. Op de eerste twee nummers, The Purple Sky en Syns Sang, kunnen we stellen dat er nog een duidelijk symphonic metal element speelt maar nadien treedt de zachtmoedigheid en melancholie in. En dat heeft een bijzonder hypnotiserend effect moet ik zeggen. Nu de avonden nog wat koud zijn is dit de ideale soundtrack voor een rustig avondje in de zetel bij de haard (nu Joke Schauvliege weg is mogen we die terug aansteken) en een grote mok kaneelthee. Of iets straffer als u daar zin in heeft.

Vem Kan Segla neemt je zo de koude Scandinavische vlakten in richting Nordlys. Het doet wat denken aan de folky elementen van bijvoorbeeld Myrkur ook. Herr Manelig begint nog stevig maar doordat de song negen minuten duurt treedt de verveling helaas al snel in. In de tweede helft van het album is het weer tijd voor Engelstalige lyrics. Aan het gemoed en de klank van de songs verandert het niets, het is enkel eenvoudiger om te verstaan, dat is alles. The Unveiled Truth bijvoorbeeld zou even beklijvend en prachtig zijn moest het in het Noors gezongen zijn geweest. Voor mij persoonlijk is dit de mooiste track van het album, samen met het reeds genoemde Eitrdropar. En dat de nummers ook mooi kunnen ‘sin las voces de las hermanas Espenæs’ bewijst de prachtige instrumentale track Evaluation of Time.

Wie Midnattsol al had afgeschreven krijgt met The Aftermath dus lik op stuk. En als u het ons vraagt is dit nog maar een voorproefje van de artistieke exploten van Carmen Elise, Liv Kristine, Stephan en Daniel.

1. The Purple Sky
  2. Syns Sang
  3. Vem Kan Segla