Review Orphaned Land - Unsung Prophets & Dead Messiahs

8.5

Artiest: Orphaned Land

Album: Unsung Prophets & Dead Messiahs

Genre: Progressive Metal

Label: Century Media

De laatste van Orphaned Land is alweer een tijdje uit maar gezien de hoge ranking in tal van (progressieve) jaarlijstjes willen we hem jullie niet onthouden.

Bandleider Kobi Farhi moet alweer iets kwijt op deze worp. We geven al te gemakkelijk politici, religieuze leiders of de media de schuld voor alle kwaad op de wereld maar eigenlijk moeten we vooral onszelf verwijten. We weten wel wie Kim Kardashian is maar bitter weinig over talloze wantoestanden in de wereld zoals bv. het feit dat er elk jaar 70.000 kinderen ontvoerd worden in India. Het Israëlische Orphaned Land is altijd een maatschappelijk betrokken band geweest en wil door zijn muziek een boodschap van vrede en eenheid promoten.

Unsung Prophets & Dead Messiahs is daarom opnieuw een conceptalbum zoals het succesvolle The Never-Ending Way of OrWarriOR uit 2010. Orphaned Land haalt de mosterd bij de Griekse filosoof Plato en zijn ‘Allegorie van de grot’, een metafoor over het menselijk gedrag omdat toen hij zag dat de Grieken Socrates vermoorden omdat ze hem niet begrepen. Socrates die hij, Plato, beschouwde als het licht, de wijsheid, een leider. Plato wist toen al dat mensen eigenlijk niet uit hun grot, hun comfortzone willen komen of zich bevrijden van hun ketenen, zoals een vogel geboren in een kooi andere vogels in de lucht als onnatuurlijk beschouwd. Kijk terug in de geschiedenis en zelfs nu nog in de huidige tijd en je ziet dat degenen die opstaan om de mensheid te helpen en erin slagen dingen in beweging te brengen steeds vermoord eindigen: Socrates, Dr. Martin Luther King, Ghandi, Jezus, Kennedy…  Het resultaat is dit concept album dat vol steekt met al dan niet verborgen verwijzingen naar en een eerbetoon aan de vele onbezongen profeten en gestorven messiassen van onze wereld. Geen lichte kost maar met de teksten bij de hand wel goed om eens te bezinnen over je eigen standpunt.

De muziek dan, en die is gelukkig nog steeds emotioneel intens, progressief met symfonische composities waarin een metalen onderlaag doorklinkt, doorspekt met oriëntaalse invloeden. Het vertrek van mede oprichter, gitarist en songwriter Yossi 'Sassi' Saharon lijkt dus goed verteerd te zijn. Sterker nog, ‘Unsung Prophets & Dead Messiahs’ is een machtig album geworden waarop zelfs grunts opnieuw een prominentere plaats bekleden.

Complexe maar aantrekkelijke en gevarieerde melodieën vormen de perfecte verpakking voor de boodschappen van Orphaned Land. Opener The Cave is een schatkist die alle juwelen van hun muziek meteen prijsgeeft. Een engelachtige intro gaat over in een snelle metalen onderlaag doorspekt met flitsende solo’s, daarover een oosters symfonisch deken, gekruid met de typische ietwat mysterieuze melodieuze stem van Kobi die regelmatig doorslaat naar zwaarder gegrom. Voeg daar nog fluisterende stemmen op de achtergrond aan toe, de steun van een koor en je hebt alle ingrediënten om te spreken van een waar operastuk.

Er staan nog meer pareltjes op deze schijf. Neem bijvoorbeeld het dromerige unplugged Poets of Prophetic Messianism met opnieuw het fenomenaal 36-koppig koor en hun gezangen in Oud Grieks of de terugkeer naar hun deathmetal roots op Only the Dead Have Seen the End of War waar Kobi een vocaal duel aangaat met Tomas Lindberg (ex-At The Gates). Met Unsung Prophets & Dead Messiahs komt Orphaned Land steviger en gevarieerder voor de dag dan op de toch wat flauwe voorganger All is One. De plaat kent wel heel wat kippenvel momenten en schuwt toch de hardere uitschieters niet. Het stevige We Do Not Resist is daar een voorbeeld van. All Knowing Eye is een pareltje en ook de symfonische warmte van Like Orpheus met een glansrol voor Hansi Kürsch van Blind Guardian past in dat straatje. Check zeker ook de video bij dit nummer. De oriëntaalse traditional Yedidi verwijst naar de roots van de band maar vind ik hier niet helemaal passen in het concept. Chains Fall To Gravity kabbelt rustig verder en bevat een onopvallende bijdrage van Steve Hackett (ex-Genesis). Manifest – Epilogue vormt het sensationeel symfonisch sluitstuk, tevens een eerbetoon aan de (vermoorde) Chileense poëet, volkszanger en activist Victor Jara, met een boeiende gitaarsolo en een gelezen statement.

Minder technisch dan zijn voorgangers (vertrek Sassi weet je nog) draagt deze ‘Prophets & Messiahs’ zoveel geluk, vreugde en tegelijk boosheid uit op nagenoeg elke track dat je je als luisteraar begeeft op een muzikale reis doorheen gesofisticeerde landschappen van licht en duisternis. Voor de liefhebbers valt er ook heel wat tekstueel te smullen. Orphaned Land’s mixt metal met ethos, pathos en spiritualiteit om een universele boodschap van hoop uit te dragen. Wat dat betreft zijn en blijven ze toppers in een door henzelf gecreëerde liga. Ze hebben inmiddels 27 jaar op de teller maar hun missie is nog niet ten einde. Wie deze release gemist moest hebben, geeft hem best toch maar een kans.

1. The Cave
  2. We Do Not Resist
  3. In Propaganda