Review Summoning - With Doom We Come

Artiest: Summoning

Album: With Doom We Come

Genre: Epic/Atmospheric Black Metal

Label: Napalm Records

Deze recensie is geschreven door mijn goede vriend en ver familielid Bert Van Den Bogaert, tevens gerespecteerd Summoning kenner...

Er is alweer een jaar verstreken sinds het nieuwste album van het Oostenrijkse black metal duo Summoning, With Doom We Come, uitkwam.
Summoning bestaat sinds 1993 en maakt geen "gewone" black metal, maar uiterst epische, atmosferische, duistere en dromerige black metal die volledig gebaseerd is op Tolkien's Midden-aarde. Leden Silenius (Michael Gregor) en Protector (Richard Lederer) nemen je op dit nieuwste pareltje van hoog niveau getiteld With Doom We Come opnieuw mee naar Tolkien's wereld en dompelen de luisteraar opnieuw onder in een ware muzikale transcedentie-ervaring. Het album kan gezien worden als de compaan van Old Mornings Dawn dat in 2013 uitkwam.

De muziek van Summoning klinkt uiterst episch, traag, meeslepend, atmosferisch, dromerig, majestueus, duister, maar tegelijk ook mooi. Hun bedoeling is om de luisteraar van begin tot eind mee te nemen op reis door Midden-aarde,  en dat lukt hun ook, want hun muziek is niet bedoeld voor de metal dansvloer of festivalweide, maar om thuis te luisteren en weg te dromen of om een wandeling te maken door het bos of in de bergen. En of dat geslaagd is...

Intro Tar-Calion bestaat enkel uit epische tonen, gitaren, synths, drums en gesproken tekst; bedoeld om de luisteraar ietwat voor te bereiden op de epische meesterwerken die komen zullen. Zoals je kan horen maakt Summoning gebruik van drumcomputers boven échte drums, maar dat doet niks onder aan de kwaliteit van hun muziek, en dat merken we meteen op Silvertine... wat een ongelofelijk episch stuk, én één van de absolute uitschieters van het album, waarop we meteen de duistere en door merg-en-been gaande donkere, krijsende vocalen te horen krijgen.

Carcharoth vertelt dan weer een verhaal over een gigantische Midden-aardse weerwolf, terwijl Herumor een prachtig traag nummer is met mooie pianoklanken dat gaat over een donkere Numenoreaan, en waarop we eveneens een diepe koorzang te horen krijgen. Hun gitaren zijn hierop duidelijker hoorbaar. Barrow-downs is een zuiver instrumentaal kort nummer en opnieuw ultra episch en groots, om ons dan te brengen naar een grommend en slepend Night Fell Behind. Mirklands klinkt dan weer melancholisch, traag, maar tegelijk ook mooi en duister en is gebaseerd op een gedicht van Ralph Waldo Emerson. En dan krijgen we HÉT ultieme meesterwerk van dit album getiteld With Doom I Come. Een lang uitgesponnen nummer met diverse intervallen en majestueuze klanken, waarop we zelfs een kinderkoor te horen krijgen. Dit is werkelijk fenomenaal prachtig en aristocratisch, en geeft het perfecte geluid van de band op elk vlak weer. Hier horen we ook een cleanere vorm van hun vocalen. Simpelweg bombastische en atmosferische pracht.

In With Doom We Come maakt Summoning gebruik van dezelfde gitaren, drumcomputers en andere instrumenten dan op hun voorganger, en kan daarom gezien worden als de compaan van Old Mornings Dawn dat uitkwam in 2013. Over Summoning kan je eigenlijk niks slecht vertellen. De band is een unicum in het metal-universum, waarbij ze black metal combineren met epische fantasieverhalen, duistere, en episch-atmosferisch klinkende tonen... Een ware verademing om van deze muziek te genieten en weg te dromen in deze hectische, technologische wereld waarin we leven.

Het laatste nieuws dat vernomen werd van de heren, is dat ze werken aan een gelimiteerde vinyl-only release met een 3 à 4-tal nieuwe nummers, dus dat is iets om naaruit te kijken. Een interview dat Bert deed met Silenius en Protector in 2015 kan je hier lezen: https://www.darkview.be/interviews/2141-interview-summoning

1. Tar-Calion
  2. Silvertine
  3. Carcharoth