Nog geen stemmen

Artiest: The Story So Far

Album: Songs Of

Genre: poppunk

Label: Pure Noise Records

Score: 50/100

The Story So Far is een pop-punk band uit Walnut Creek, Californië die eigenlijk geen introductie meer nodig heeft. In 2011 lieten ze hun eerste full-length album 'Under Soil And Dirt' los op de wereld en twee jaar later volgde hun tweede album 'What You Don't See'. Via hun Instagram- en Tumblr-account liet de band weten dat ze een nieuwe EP zouden uitbrengen: 'Songs Of'. Deze EP is helemaal akoestisch en bevat zowel nieuwe nummers als covers.

Het eerste nummer heet 'The Glass' en het lijkt erop alsof Parker Cannon (lead vocalist) nog niet goed wakker is. Het is duidelijk dat deze zanger meer thuishoort in het niet-akoestische genre. De band wil het hele album, en vooral dit nummer, intiem maken door alles klein en lo-fi te houden waardoor het eigenlijk zwak overkomt. Erg jammer want het had zo ontzettend goed kunnen zijn als er wat meer energie inzat.

Deze energie krijgen we bij 'Navy Blue', het tweede nummer op het album en samen met 'Waiting In Vain' de enige nummers die het waard zijn om eens te beluisteren. De heerlijke (ja toch wel) en krachtige stem van Cannon komt er goed door en geeft ons weer hoop voor de rest van het album.

Deze hoop is zo ontzettend vals want het volgende nummer 'All Wrong' doet niets anders dan ons teleurstellen. Het originele nummer is afkomstig van 'What You Don't See' en klinkt wel erg goed. Dus hoe is het zelfs mogelijk om zo'n sterk nummer te ruïneren naar iets wat letterlijk 'all wrong' is? Om te beginnen duurt het nummer slechts 40 seconden waarin we geen idee hebben waarover er wordt gezongen en waardoor we ons afvragen of de microfoon niet ergens in een andere kamer stond. Echt een ontzettend grote teleurstelling.

'Bad Luck' is ook een akoestische cover van het al bestaande nummer en dit stelt ons niet zo teleur als 'All Wrong'. Een schitterende cover kunnen we het niet noemen, maar een zwak afkooksel ook niet. Het is zo dat het beter had kunnen zijn maar dit was zeker toch een goede poging.

Om het album af te sluiten krijgen we een cover van Bob Marley's 'Waiting In Vain'. Huh wat? Bob Marley en The Story So Far? Een verrassende combinatie die, tot onze grote verbazing, wel werkt! Het is nummer waarvan je houdt of absoluut haat, een andere keuze is er niet. Dit redelijk teleurstellende album heeft dan toch een aangename afsluiter.

Deze EP, die aan zo'n grote verwachtingen moest voldoen, stelt ons eerlijk gezegd echt wel een beetje teleur. The Story So Far, een schitterende band, lijkt hier passieve en half slapende nummers te brengen waar ze zelf amper in geloven. Alleen 'Navy Blue' en 'Waiting In Vain' zijn nummers die de (kleine) eer van het album hoog kunnen houden. Jammer dat deze EP wat tegensteekt want The Story So Far heeft ons altijd al getrakteerd op schitterende nummers. Ze kunnen het dus wel, ze zijn het alleen even vergeten te bewijzen.

1. The Glass
  2. Navy Blue
  3. All Wrong