Review Amon Amarth @ Eindhoven

woensdag, 26 oktober, 2011

Amon Amarth bestaat ondertussen al bijna 20 jaar, maar ze staan nog steeds als een huis. Dit jaar kwam hun laatste studio-album, Surtur Rising, uit. Op 26 oktober speelden ze met As I Lay Dying en Septic Flesh in de Effenaar in Eindhoven.

Amon Amarth kreeg in Eindhoven het gezelschap van As I Lay Dying en Septic Flesh, maar ondergetekende arriveerde te laat om deze 2 bands aan het werk te zien.

Dit gemis werd echter ruimschoots goedgemaakt door een spetterende show van Amon Amarth zelf. Van bij de eerste noten beukten ze er tegen aan en zweepten ze het talrijk opgekomen publiek op. Het Nederlandse publiek genoot er met volle teugen van en het is zelden dat ik zoveel ‘metal horns’ in de lucht zag. Iedereen brulde luidkeels mee en niemand in een bijna uitverkochte Effenaar bleef passief staren.

Het moet wel gezegd worden dat er voor de rest weinig beweging was in de zaal, aangezien iedereen op zijn eigen vierkante meter bleef staan. Nu, de Effenaar afbreken zou er lichtjes overgegaan zijn, maar komaan, wie kan er nu stokstijf blijven staan bij Amon Amarth? Hoe het ook zij, de sfeer zat er zoals gezegd in van bij de eerste nummers. Bij “Destroyer of the Universe” kwam de energie je als het ware tegemoet. Daarna passeerden "Live Without Regrets" en "Pursuit Of Vikings" de revue.

Het was pas bij “Embrace of the Endless Ocean” dat we even een iets kalmer moment kregen, maar met onder andere “We Will Sacrifice” ging het er nadien des te heviger aan toe. Dat het publiek niet de enigen waren die zich amuseerden, was overduidelijk. Elke “dank u” komende van het podium was gemeend en we moeten eerlijk zijn, Johan Hegg sprak het foutloos uit ;).

Tot slot nog 2 bisnummers: Twilight of the Thundergod en natuurlijk Guardians Of Asgard. Een geweldige aanrader voor diegenen die hen nog niet kenden, een vaste waarde voor de fans!