Review Up the Belgians! Fest @ De Kreun

zaterdag, 7 maart, 2015

Dat hardrock en metal nog niet dood zijn in België bevestigde Alcatraz Music met zijn Up the Belgians! Fest op 7 maart in de Kreun.  Integendeel,  er kan gesteld worden dat de  Belgische metalscene  helemaal is opengebloeid. Met een sterke line up van enkel metaltoppers van eigen bodem beloofde het een ‘heavy’ avond te worden. Desondanks dit concept waarmee je een zaal gemakkelijk zou kunnen vullen was het voor de organisatie spannend afwachten aangezien de voorverkoop niet zo goed gerendeerd had. Het begin van de avond vormde gelukkig een zachte stilte voor de storm.

De avond werd ingezet door Eternal Breath die een portie pure metal bracht die neigt naar de oldschool thrash metal. Over een ‘publiek’ kon je op dat moment van de avond nog niet spreken. Toch deed de band zijn best om de sfeer op punt te stellen voor de kleine menigte die zich al aan het podium bevond. Zij brachten eerder 3 demo’s uit waaronder de eerste demo ‘Empire of Eternity’ die in 1997 nog op een demo casette werd opgenomen.  Op de show in De Kreun werden er geen nummers uit deze releases meer gespeeld. De band verklaart dit door de te grote kloof tussen de muziek uit hun begin jaren en hun recente nummers. Ook al ken ik hun muziek niet zo goed, ik had wel de indruk dat de nummers echt wel degelijk gebracht werden. De band stelde trots hun nieuwe bassist Aaron Soen voor die het er die avond feilloos vanaf bracht. Voor de aanwezigen was het een kans om in alle comfort te luisteren. Juist de band zelf zou nog de luxe mogen gehad hebben om voor een gevulde zaal te spelen. Zij denken er aan een full cd op te nemen maar concrete plannen zijn nog afwezig. Laat ons hopen dat Eternal Breath zijn fans binnenkort kan verrassen met een zilveren plaatje.

Met Trouble Agency blijven we in de ‘thrashy’ sfeer. Zij onderscheidden zich van hun voorgangers door een originele mix van groovy thrash en hardcore elementen. Hun muziek ontstond in de jaren ’80 ademt deze ook uit. Met  deze band ging de sfeer alleszins niet achteruit. De lege gaten werden kleiner en de aanloop naar een sfeervolle avond was ingezet.

Vlaamse gitaarvirtuoos Rik Priem nam ons met Rik Priem’s Prime  mee de melodieuze hardrock toer op.  Deze band trok mijn aandacht van aan het begin tot het einde.  Zij brachten in 2014 hun debuutalbum uit, een Belgisch- Duits product, dat al veelbelovend klonk.   Met hun aanstekelijke live performance schudden ze het publiek wakker. Hun muziek zit vol energie en wordt gekenmerkt door een sterke melodieuze toets, excellente shreds, epische vocalen, symfonische en zelfs metal invloeden.  Het enige minpuntje waren enkele technische mankementen maar deze hebben geen echte afbreuk gedaan aan de show. Wat mij betreft alvast een aanrader voor wie van melodische hardrock houdt!

Dan was het tijd voor een langere pauze waar het publiek alvast even kon bijpraten met een pint in de hand.  Vervolgens was het de beurt aan de eerste hoofdact Evil Invaders.  Deze mannen zijn stilaan bezig met naast de Belgische ook de wereldwijde metalscene te verkennen.  Zo veroverden zij vorig jaar met hun succesvolle tournee Japan, waar op het True Thrash Fest speelden in Osaka.  De ‘Evil’ shows worden gekenmerkt door heel wat lichteffecten, rookmachines en vooral getalenteerde en energierijke muzikanten die soms halve atleten met gitaren lijken te zijn. Vandaar dat speed metal met thrash en heavy invloeden voor mij de best gekozen omschrijving is voor hun muziek.  Hun setlist lijkt een rollercoaster waar je van bij het begin al wordt meegesleept met ‘ Fast, Loud & Rude.’  Het was de 2e release show van hun debuutalbum ‘Pulses of Pleasure’. Wanneer je hen bezig ziet is het haast niet te geloven dat dit slechts hun eerste album is.  Samen met hun fans deden ze de zaal van De Kreun net niet exploderen. Moshpits, crowdsurfers, muzikanten die uitgelaten rondhuppelen op het podium met weinig ademruimte tussen de nummers…  Wat heb je meer nodig voor een echt metalfeestje. Op het eerste zicht leek het vooral het snel en opzwepend gitaarwerk dat de show stal. Maar de band heeft meer in zijn mars dan enkel een sneltrein die over de snaren raast. Met ‘Blinded,’ een prelude op het laatste nummer ‘Master of Illusion’  brachten ze voor even een keerpunt in de setlist.  Hier kreeg je de tijd om even op adem te komen en je te laten ontroeren door de zingende gitaar harmonieën.

Zeer origineel zijn ze niet maar dit trouw zijn aan de muziek van de jaren ’80 van vibes tot looks maakt hun muziek gekenmerkt door spectaculaire solo’s, energierijke drums en hoog uithalende vocalen verteerbaar voor een groot publiek.  Maar dit niet vernieuwend zijn is geen synoniem voor  eenvoudige muziek.  De nummers zijn stuk voor stuk pareltjes waar duidelijk veel is over nagedacht maar die vertrouwd aanvoelen. Je krijgt een zoet modern gerechtje op grootmoeders wijze waar je heel veel energie van  krijgt.  Doe je gordels alvast maar aan voor hun volgende shows.

Ostrogoth is Vlaamse metallegende met een druk verleden waar je haast een geschiedenisboek over kan schrijven.  Een tijd geleden dook de band in de studio om ons op 23 januari 2015 te verrassen met gloednieuw materiaal. Veel fans waren benieuwd hoe deze  ‘Last Tribe Standing’ live zou klinken.  Dit album verwijst indirect naar een comeback van de band van hoe ze was in de jaren ’80. Ostrogoth verrast zijn fans met een album bestaande uit 4 kwalitatief hoogstaande nummers en 4 live nummers van hun eerste album Full Moon’s Eyes’. Op de albumcover zijn er ook elementen van hun vorige albums te vinden zoals de schorpioen en het originele logo dat enkel terug te vinden is op hun eerder genoemd debuutalbum uit 1983. De band kreeg recent heel wat media aandacht. Ostrogoth bracht op de release show voor zijn fans een dubbele boodschap; het is niet alleen de release van hun nieuwe album maar ook die van hun nieuwe gitarist Geert Annys.  Deze is uitverkoren door Rudy Vercruysse( Whiteshark) die door het noodlot gedwongen werd om de wereld te verlaten. Het was voor de band dan ook het eerste optreden na zijn overlijden en het eerste van opvolger Geert Annys. Vlak voor Queen of Desire werd er een tedere ode gebracht aan Whiteshark.  Zijn gitaar werd centraal op het podium geplaatst en in ‘the picture’ gezet samen met een van hem opgenomen gitaardeuntje. Ontroerend, meeslepend en toch zo bescheiden. No Risk Taken werd gebracht in het teken van de 13-jarige jongen die onlangs besloot uit het leven te stappen door de vloek die ‘pesten’ heet.  Even een emotioneel moment.

De nieuwe nummers werden goed onthaald door het publiek en de band had er duidelijk zin in. Van bij de eerste noot gaven zij het beste van zichzelf en ook de Ostrogoth klassiekers Full Moon’s Eyes,  Paris by Night, Heroes’ museum en Rock Fever konden rekenen op het publiek hun enthousiasme.  Dat de band het goed doet is alvast geen understatement. Josey Hindrix heeft een prachtige stem met een breed stembereik en ging vaak in interactie met het publiek. Gitaarduo Dario en Geert vonden elkaar dikwijls duellerend op  hun gitaar samen met bassist Stripe. Het  drietal amuseerde zich duidelijk goed.  Drummer Mario ’Grizzly’ Pauwels maakte het plaatje met zijn snedige drums compleet. Naar mijn mening was het een erg dynamische show waar band en publiek elkaar goed aanvulden. De show kende een ononderbroken samenhang met hier en daar nog extra showelementen. Présence, ja dat  hebben die gasten zeker wel.  Josey Hindrix danste aan het einde van Clouds met zijn microstatief net zoals op het einde van hun videoclip. Enkele nummers verder verscheen een grote vlag met het Ostrogoth logo waarmee hij zwaaiend over het podium galoppeerde. Pas naar het einde toe viel mij op dat Geert een subtiel maar met veel respect gedragen T-shirt aan had met ‘remember’ gevolgd door een afbeelding van een witte haai.  Ik weet zeker dat Whiteshark daar in de hardrock heaven trots stond toe te kijken op wat Ostrogoth die avond heeft neergezet.

Kort en eenvoudig gezegd was het een memorabele avond waar duidelijk werd dat er veel goud zit in onze Vlaamse metalbodem. Zitten hier overigens potentiële bands bij die op Alcatraz Hard Rock & Metal Festival kunnen optreden deze zomer in augustus? Naar ons oordeel zeker en vast! Er moeten nog zes namen voor dit festival bekendgemaakt worden, we zullen zien!

Meer foto's kan u hier terug vinden.