Review Few Bits + Kite Base @ AB Club

woensdag, 22 februari, 2017

Een dubbelaffiche gisteravond in een gezellig gevulde AB Club, en dit voor een interessante affiche waarbij ondanks de mannelijke suprematie op het podium alleen de vrouwen de scepter zwaaiden.

Geopend werd ietwat verrassend met Kite Base, Britse dubbele electrobas. De charismatische zangeres Kendra Frost verzorgt keyboards en basgitaar en laat zich voor haar geesteskind bijstaan door niemand minder dan Savages-bassiste Ayse Hassan. De dames stelden hun nog te verschijnen debuutplaat Latent Whispers voor: What’s in a name? Opener Soothe zou woordmatig een geruststellende en kalmerende werking moeten hebben, maar klinkt vooral gejaagd en gelaagd. De aangehouden spanning wordt opgebouwd met complexe electronica die dan weer ‘smooth’ aanvoelt door de warme bassen. Ayse verkeerde in topvorm en danste rond haar basgitaar alsof ze er de gewenste vibes wilde uitpersen. Het werd dan ook snel erg warm in de kleine Club. Transitions kruipt gaandeweg steeds meer onder de huid en brengt ons in een roes waar we niet meer uitraken.

In zowel Miracle Waves als Nineteen toonden de dames wat ze in hun mars hebben en kregen het publiek mee. Tegendraads maar uitnodigend. Wellicht is de niet weg te denken “industrial feel” zwaar op de hand voor velen, maar het zorgt vooral voor een geweldig interessante plaat. Maar ‘it’s just a feeling. Something I could never have’. Niet voor niets zijn de dames grote Trent Reznor fans. Als de laatste tonen van Dadum (imposant) uitgedoofd waren, was de zaal nog niet klaar voor de entree van het Belgische Few Bits.

Het duurde dan ook een paar nummers (melodisch sterk en vlot in de oortjes klinkend) vooraleer de bedwelmende electronische waas van Kendra & Ayse werd verdrongen door de stage performance van de ravissante Karolien Van Ransbeeck. Karolien heeft een zeskoppige band rond zich geschaard. Drie elektrische en twee akoestische gitaren kunnen perfect op één podium en geven de lichtvoetige indieshoegazepop een extra dimensie. Het is vooral de geweldige stem van Karolien die door merg en been snijdt. Nu eens enthousiast en vastberaden zoals in Anyone Else en Do Your Best,  dan weer breekbaar en weergaloos straf als in Days  en Starry Eyed.

De set is mooi gevarieerd en toont vooral aan dat Few Bits een zwaar onderschatte band is. Een heuse ontdekking. Tijdens de bisronde is er ruimte voor interactie met de 8% familieleden in de zaal (Karolien in stand up comedian modus) voor wie er onder speelse dwang van de zus zelfs twee songs worden opgedragen. Voor de mama wordt Pick You Up gespeeld. Zus werd op het podium gevraagd maar ze zag meteen in dat Karolien de klus perfect alleen kon klaren. De band sloot een overtuigend concert af met een bevlogen versie van Souvenir.

Few Bits is live véél meer Throwing Muses dan Beach House en speelt vooral erg strak en geolied. Aanradertje!

Bekijk alle foto's in het photo report.