Review Gus G & supports @ Maasvallei

zaterdag, 10 december, 2016

Op zaterdag mocht het kleine Maasmechelen niemand minder dan Gus G. ontvangen. De laatste keer dat hij voor een solo project naar België kwam was 2 jaar geleden, toen vond het optreden plaats in Hasselt. Het was niet enkel uitkijken naar de hoofd act want die avond speelden er maar liefst zes bands. Er was een goede mix van death, melodic, heavy en old school metal.

Shade Of Hatred (18:00-18:30).

Shade Of hatred mocht de avond op gang trappen. Ze brengen ons melodische death metal en zijn ontstaan in 2011 in De Bilt, Nederland. Toen de intro werd gespeeld was er spijtig genoeg nog niet veel volk aanwezig. Het grootste deel van de menigte bestond uit crew leden en enkele nieuwsgierige bandleden die we later op de avond nog te zien kregen. Dit liet de band echter niet aan het hart komen en de setlist, volledig bestaand uit tracks van het album 'Invidious Revelations', werd netjes uitgespeeld. Zanger Rik probeerde het publiek ietwat enthousiast te maken en dit lukte ook. Wat het publiek zeker kon smaken waren de geweldige grunts zowel uitgevoerd door Rik als bassiste Sonia, de stevige riffs en de motivatie van de band. Op enkele momenten konden we Rik’s stem vergelijken met die van Johan Hegg. Liefhebbers van bands zoals Arch Enemy, Kreator, Testament, God Dethroned en Carcass hadden hier aanwezig moeten zijn maar niet getreurd, de muziek van Shade of Hatred staat op de site en kan men gratis beluisteren! We hopen deze band in de toekomst nog vaak op grote affiches terug te zien.

Sleepers’ Guilt (18:50-19:35).

We blijven bij de melodische death metal, deze keer met progressieve invloeden. Het was de beurt aan Sleepers’ Guilt. Voor een band die in 2011 in Luxemburg opgericht werd kunnen we al enkele geweldige dingen op hun palmares aflezen. Twee EP’s uitgebracht, een eerste dubbel album en op de affiche gestaan hebben samen met Deadlock, Izegrim en Amon Amarth en het komende optreden op Metal Days. Ondertussen was er al wat meer volk toegekomen en mocht deze band voor een groter publiek spelen. Al vanaf het begin was het publiek mee en geregeld hoorden we een luid gebrul uit het publiek na het einde van een nummer. Er werd enthousiast op de muziek gereageerd en we zagen al een heel deel mensen headbangen. Vooral de afwisseling tussen cleane en grunt stukken werd zeer hartelijk onthaald. De solo’s die we te horen kregen waren technisch, strak en snel. Deze werden afgewisseld met wat tragere stukken om vervolgens riffs te spelen die het tempo weer de hoogte in lieten schieten. Tussenin waren er enkele problemen met de drum en wat geluidsproblemen maar deze werden al snel door de crew opgelost waardoor we hier eigenlijk amper iets van gemerkt hebben. Zanger Patrick Schaul zorgde voor de sfeer en bedankte tussenin ook uitvoerig de organisatie voor de geweldige moeite die ze deden. Er werd ook een beetje reclame gemaakt voor Metal Days in Slovenië. Daar staan ze op de affiche met bands zoals Amon Amarth, For I Am King, Xandria, Abbath, Doro, Marilyn Manson en zoveel meer geweldige bands.

Motörkiller (19:55-20:40).

De naam van de volgende band zal ongetwijfeld al een belletje doen rinkelen. Motörkiller bracht ons enkele covers. De bezetting was simpel, een drummer, een gitarist en een bassist. De vocals werden verzorgd door de bassist en af en toe nam de gitarist ook enkele vocale lijnen voor zijn rekening. Ondertussen stond de zaal al goed vol en vanaf dan werd er ook voor een groter publiek gespeeld. De Motörhead nummers die ons rond de oren vlogen waren Shoot You In The Back, Bomber en natuurlijk Ace of Spades. Dat laatste nummer zorgde er natuurlijk voor dat zaal ontplofte en dat iedereen meezong. Verder kregen we nog twee Killer songs voorgeschoteld: Ready for Hell en Wall of Sound. Zanger Spooky en drummer Rudi speelden in het verleden nog voor Killer.

Existance (21:00-21:45).

Heavy metal uit de jaren 80-90 was het volgende waar we ons aan mochten verwachten. Dit was al merkbaar nog voordat het eerste nummer gespeeld werd. De leden hadden een skinny jeans aan, de leren jassen, de spikes en de kettingen hadden ons vermoeden al bevestigd, Existance neemt ons mee naar de goede old school heavy metal. In mei werd het album 'Breaking The Rock' uitgebracht en het grootste deel van de set ging hier natuurlijk naar uit. In het begin moest Julian zijn gitaar even afgeven wegens een klein defect maar nog voor het nummer gedaan was stond hij al terug te shredden, alsof er nooit iets gebeurd was. Tijdens de nummers werd het enthousiasme van het publiek de hoogte in gedreven. Julian bracht zijn enthousiasme over en voor je het wist stond je luid mee te brullen met de vuist in de lucht. De zang doet denken aan Mötley Crüe en het gitaarwerk was geweldig. Moest deze band de kans krijgen om een grotere set te spelen dan zou het publiek hier geen bezwaar tegen hebben. Existance bracht ons een geweldige set die ons doet terugdenken aan de heavy metal van enkele decennia geleden. Voor de heavy metal liefhebber is dit zeker een naam om te onthouden.

Darker Half (22:05-22:50).

De voorlaatste band van de avond maakte al indruk nog voor het eerste nummer gespeeld werd. De crew van Darker Half had twee banners bij die aan weerszijde van het podium opgehangen werden. Het volledige publiek is de organisatie dankbaar dat ze deze geweldige band uit Sydney konden boeken. Na enkele cd’s en EP’s was deze band aan hun eerste Belgisch optreden toe. Dit was voor zowel de band als voor ons een zeer aangename verrassing. De geweldige solo’s en brute riffs vlogen ons om de oren. Meer was er ook niet nodig om het publiek uitzinnig te krijgen. Wat vooral de aandacht van het publiek trok waren de dual gitaarpartijen. We konden enkel het Australische accent horen tussen de nummers wanneer Steve enkele praatjes maakte. Er werd ook Aces High van Iron Maiden gespeeld, aangezien de leden van Darker Half wilden dat we meezongen maar omdat niemand de band kende was dit een oplossing die op voorhand al besproken was. Deze band heeft naam gemaakt in België en we hopen dan ook dat we hun nog vaak gaan terug zien!

Gus G. (23:10-00:40).

Als laatste de hoofdact waar iedereen voor gekomen was, we hebben het natuurlijk over Gus G. Deze gitarist speelde al talloze keren samen met niemand minder dan Ozzy Osbourne. Hij is ook de oprichter van Firewind en heeft zelf nog een deel andere projecten erop zitten. De laatste keer dat hij met zijn solo groep in België was trad hij in Hasselt op. Deze keer heeft hij een andere crew bij, Jampes-Paul Luna verzorgde de zang, Johan Nunez, de Belgische drummer die ook de drummer van Firewind is en Strutter (bassist voor de Griekse band w.a.n.t.e.d.) was de bassist van dienst. De openingstrack was nogal ‘speciaal’. We kregen een nummer te horen dat een mix van rap, dubstep en hiphop was. Een deel van het publiek vond dit wel grappig maar niet iedereen was hiervan overtuigd. Toen de band het podium op kwam hoorden we al een gekend nummer. Er werd geopend met Symptom Of The Universe van Black Sabbath. Er werden zowel nummers van het eerste als van het laatste solo album gespeeld. Burn en Brand New Revolution zijn hier voorbeelden van. Tussenin kregen we een heuse drum solo te horen. Wat niet mocht ontbreken waren natuurlijk de geweldige speeches van Gus, hij probeerde het publiek mee te krijgen en dit lukte zeer goed, het publiek was dolenthousiast en deed zeer goed mee. Sommige nummers kregen een extra lange solo die niet op de originele albums te horen zijn, zo demonstreerde Gus nog maar eens wat voor een geweldige gitarist hij eigenlijk is. De gitarist van Firewind trakteerde ons natuurlijk ook op een nummer van de band waar het meeste tijd naar uit gaat. World On Fire is zeer bekend en er werd luid mee gebruld met dit nummer. Het voorlaatste nummer werd gebruikt om een goede interactie met het publiek op gang te zetten. Het doel was zeer simpel, zo luid mogelijk “I am the fire” meezingen. Dit werd gedaan toen het gelijknamige nummer van het eerste solo album gespeeld werd. Dit is zonder twijfel een van de meest bekende en een van de beste nummers van deze geweldige artiest. Toen Gus aankondigde dat er nog maar tijd was voor een enkel nummer was het publiek hier niet zo blij mee maar voordat we een kans kregen om te morren werd het iconische Crazy Train in gang gezet. Dit nummer werd natuurlijk in een nieuw jasje gestoken, de riffs waren heavier en de solo was perfect en tussenin werden er nog enkele kleine fills toegevoegd.

Na het optreden vonden we de leden van de vorige bands en Gus terug in de zaal, hij nam de tijd om met iedereen die het wilde op de foto te gaan, een babbeltje te slaan en ik ben er zelfs in geslaagd om mijn gitaar door deze geweldige persoon te laten signeren. Van grootheidswaan was er op geen enkel moment sprake.

Een avond vol goede bands, we hebben eigenlijk voor maar 20 euro zes geweldige bands gezien. Iedere band heeft zich volledig gegeven en Gus en zijn band gaven een geweldig optreden dat de avond onvergetelijk maakte. Het was spijtig dat er in het begin weinig volk aanwezig was maar naarmate de avond vorderde stroomde het zaaltje vol. Het is nog steeds verbazingwekkend dat een legende als Gus G in het kleine Maasmechelen kwam optreden.

Gus G. zal ter promotie van het nieuwe Firewind album terugkomen naar België waar hij in maart in Biebob en later op het jaar op Olensfest te zien zal zijn.

Tracklist Shade Of Hatred:

• Intro