Review Hell City, Valkyre en Mental Circus @ De Verlichte Geest

zaterdag, 1 februari, 2014

De Verlichte Geest in Roeselare mocht gisteren drie female fronted metalbands van eigen bodem op hun podium verwelkomen. Het werd een gezellige avond met goede muziek en een gemoedelijke sfeer.

Roeselare heeft een gezellig café met De Verlichte Geest, een perfect plek voor elke liefhebber van de hardere muziek om eens iets te drinken en op speciale avonden een optredentje mee te pikken. Deze avond bijvoorbeeld stonden er maar liefst drie female fronted metalbands op het programma: Mental Circus, Valkyre en Hell City.

Met wat vertraging kon Mental Circus de spits afbijten. Deze jonge band afkomstig uit Limburg en opgericht in 2012 heeft nog veel te bewijzen in de metalwereld maar hier kregen we alvast een demonstratie dat ze goed op weg zijn. Een klein beetje achtergrond: de band is gestart als een schoolproject van zangeres Sanne Marico aan de muziekacademie PHL Hasselt, samen met bassist Nick Kucnerowicz en backing vocal Emily Vannes. Ze lijfden nog gitarist Yorgo Tsiafakis en drummer Phil Weinhold (van Keyrah) in en namen vorig jaar een self-titled debuutalbum op. Dit project ging zo goed dat ze beslisten de band ook verder te zetten.

Ook hier in De Verlichte Geest toonden ze aan dat ze kennis van zaken hebben. De soundcheck moest zo goed mogelijk zijn vooraleer ze eraan begonnen. Mental Circus bracht een set van pure gothic metal songs, beïnvloed door Evanescence, Within Temptation en zelfs een vleugje Beethoven volgens de band zelf. Dat Evanescence van grote invloed is op Sanne, was overduidelijk door de cover van ‘Bring me to Life’ dat de band speelde. Normaal gezien vrezen we bij het horen van zo’n cover, maar wonderbaarlijk genoeg viel dit heel goed mee. Een riskante opdracht maar met een goed resultaat, gedurfd maar geslaagd. Sanne haar stem klinkt heel goed, dus naast de eigen nummers is ze ook dit meester.

In een café op een klein podium komt het geluid vaak niet optimaal tot zijn recht en dat was hier niet anders. Muzikaal is de band zeker getalenteerd, maar de geluidskwaliteit was niet optimaal te noemen. De nummers staan ondanks bovenvermelde invloeden toch op zich en aan creativiteit is er geen gebrek. Er kan muzikaal nog wat bijgeschaafd worden waardoor de show strakker zal overkomen, maar deze band heeft zeker nog meer in hun mars dan ze deze avond laten zien hebben. Zo was er aan podiumact en -bekleding buiten de kleding van Sanne niet veel speciaals wegens plaatsgebrek. Graag zien we Mental Circus nog terug op andere podia! Raadgeving: check them out as well!

Valkyre was als volgende aan de beurt. In vergelijking met Mental Circus zijn ze minder gothic te noemen. Laten we het houden op melodic metal. Valkyre is ontstaan nadat gitarist Kris Scheerlinck opstapte bij Sengir. Ze hebben enkele demo’s opgenomen tussen 2004 en 2007. In 2010 lieten ze weten dat er gewerkt werd aan nieuw materiaal, met ‘Our Glorious Demise’ dit jaar als resultaat. Hier speelden ze menig nummer van, maar ook oud, eerder folky materiaal werd niet achterwege gelaten. De band kwam heel professioneel over. Zangeres Claudia Michelutti heeft een heldere stem die hoge toon kan aanhouden, op album was dit al duidelijk maar live klonk het precies nog beter, zeer toonvast. Ook muzikaal zat alles goed strak maar aan de mannelijke stem kan nog wat gesleuteld worden, tenzij de geluidskwaliteit ook hier er voor iets tussen zat. Alleen was het publiek nogal afhoudend (dit bijna de hele avond lang voor de overgrote meerderheid eigenlijk). Ook Valkyre zien we graag nog elders eens.

De laatste band was Hell City. Ondanks female fronted te zijn, van een heel ander genre dan voorgaande twee bands. Plaats ze maar onder heavy metal of op zijn minst hard rock. Niet alleen muzikaal zijn ze van een ander genre, maar je zag ook dat deze band al iets verder staat dan de voorgaande twee. Zij zijn volledig klaar om door te breken, als ze dat al niet aan het doen zijn, zie maar naar hun prestatie die ze op het podium van Metal Female Voices Fest vorig jaar hebben neergezet. Zangeres Michelle Nivelle heeft een echte stem met power achter. De ene song raasde na de andere, maar de sfeer kwam er pas echt in op het einde, ook al kon het nummer ‘Ice Cold Rage’ ook op heel wat respons rekenen. De band speelde Iron Maiden covers. Dit omdat Hell City (samen met Mental Circus) binnenkort op minitournee  gaan naar Engeland en ex-Maiden zanger Blaze Bayley Hell City zal vergezellen. De band vroeg of het publiek nog meer wou en dat werd met geroep beantwoord. 2 Minutes To Midnight, Fear of The Dark dat uit volle borst werd meegezongen door het publiek, … duidelijk een schot in de roos hier in De Verlicht Geest. Hell City was een mooie afsluiter van de avond.