Review Heropening ELPEE

zaterdag, 21 januari, 2017

Muziekcafé ELPEE in Deinze staat al jaren garant voor fijne concerten binnen een intieme omgeving. Bovendien voelt iedereen zich heel welkom, waardoor vriendschapsbanden voor het leven ontstaan. Na grote veranderingswerken - het podium was wat meer naar achter verschoven zodat er meer plaats ontstaat voor het publiek - ging ELPEE dit weekend plechtig open. Met op vrijdag 20 januari een uitgestelde nieuwjaarsreceptie, met alles erop en eraan. Zaterdag 21 januari kwam het hardere werk aan bod. Wat bleek? Het café was nog steeds te klein om het ruim opgekomen publiek echt op te vangen. Echt verwonderen doet deze hoge opkomst ons niet. Met drie topacts uit de scene, die bovendien een indrukwekkende live reputatie meeslepen zou het dak er gegarandeerd compleet afgaan. Ondanks die drukte, heerste er echter vooral een heel gezellige sfeer, we zagen niets dan lachende gezichten. Ook wij genoten van deze feestelijke zaterdag, tot de vroege uurtjes, met volle teugen. Ons verslag.

Putrid Inbred: Total chaos!

De sympathieke frontman van Putrid Inbred had via de sociale media opgeroepen om, we citeren ''op tijd te komen of we zouden wat pletsen krijgen''. Of dat laatste er heeft voor gezorgd dat de ELPEE al heel goed gevuld was rond een uur of half acht? We laten het in het midden. In elk geval zou vrij vlug blijken dat Putrid Inbred een show neerzetten die gewoon af was, en de adrenaline tot een kookpunt deed stijgen.

Openingsact zijn, het is toch steeds een moeilijke opgave. Echter moest Putrid Inbred weinig moeite doen om iedereen overslag te krijgen.  De band brengt grindcore in zijn meest pure zin. Dat moet je toch wat liggen. Nu, wij geven ruiterlijk toe niet echt 100% fan te zijn van dit genre. Echter weet Putrid Inbred ons van begin tot einde murw te slaan, ze grijpen je bij de strot en laten geen moment meer los. Echter het meest indrukwekkende aan deze band - en ook de reden waarom ze ons wel kunnen overtuigen, in tegenstelling tot veel bands in dit genre - is het aanbieden van chaos met enige structuur, en daarbovenop gebruik maken van twee stemmen. Net die kruisbestuiving tussen twee uiteenlopende vocale aankledingen maken dat we deze band dan ook kunnen omschrijven als uniek binnen hun genre. Bovendien etaleren de heren een massa spelplezier op het podium, wat zijn uitwerking heeft op het publiek, dat al vrij vlug overgaat  tot een eerste paar moshpits.

Kortom, knallende drumsalvo's, snoeiharde riffs en perfect op elkaar afgestemde grunts, gecombineerd met grindcore met een zekere melodieuze aankleding zorgen ervoor dat we uiteindelijk compleet over de streep getrokken worden.

Serial Butcher: Scherp, hard en meedogenloos.

Een thuismatch spelen, het staat niet altijd garant voor succes. Maar Serial Butcher hebben in het verleden al meerdere keren bewezen daar geen enkel probleem mee te hebben.  Binnen het death metal/grindcore gebeuren zijn Serial Butcher, in ons land maar ook daarbuiten, ondertussen uitgegroeid tot levende legendes. Sinds hun ontstaan, medio 1995, hebben ze al meerdere podiums kort en klein geslagen en platen uitgebracht die aan de ribben blijven kleven. Ze worden nogal vaak omschreven als "The more brutal version of Cannibal Corpse". Die stelling blijkt inderdaad te kloppen.

Serial Butcher combineren jarenlange ervaring binnen de scene, nog steeds met de spontaniteit van jonge veulens in het vak. Dat zorgt voor een wervelende show, waarbij technisch hoogstaande huzarenstukken worden gecombineerd met een hoge dosis natuurlijke charisma. Frontman Kurt laat geen moment onbesuisd, om zijn fans aan te porren tot actie. Nu, veel inspanningen hoeft hij niet te doen. Want de aanstekelijke riffs, donderende drumsalvo's en bulderende vocalen doen je prompt overgaan tot moshpits, crowdsurfen - tot voorbij de toog - en het dak er weer eens laten afgaan. Scherp, hard en meedogenloos. Zo vlammen Serial Butcher over de hoofden heen. Het was al vrij warm in de Café, maar tijdens de doortocht van deze heren werd de temperatuur tot een kookpunt gedreven.

Kortom: ook anno 2016 blijven Serial Butcher death metal/grindcore brengen van onaards hoog niveau en drijven hun publiek tot absolute waanzin van begin tot bitter einde. Daar waar veel bands, met jarenlange ervaring, helaas al te vaak overgaan tot een routineklus, blaakt deze top band nog steeds van jeugdige vitaliteit, waardoor iedereen van vooraan de zaal tot helemaal achteraan overslag gaat.

Moker: 'Moker' slagen uitdelen, die het dak er compleet laten afgaan.

Eender welke headliner zou, na die twee wervelstormen van formaat, met de handen in de haren zitten. Echter heeft Moker de reputatie daken er compleet te laten afgaan, door het combineren van snoeiharde death metal met een enorm hoge dosis charisma. Vanaf die eerste noten bleek dat ook nu weer het geval te zijn. Mokerslagen werden uitgedeeld, en de heel bewegelijke frontman liet er geen gras over groeien. Zijn podiumact, gecombineerd met een stembereik waarmee muren kunnen worden omver geblazen,.zorgde ervoor dat het publiek totaal uit de bol ging. De ene crowdsurfer na de andere vloog over de hoofden heen. Tot achteraan de zaal, en tot zelfs voorbij de toog. Vooralsnog de gemakkelijkste manier om aan een pint te geraken in de overvolle ELPEE zou blijken.

Ad gebruikte zelfs een surfplank, om als het ware te zwemmen over de hoofden naar de uitgang toe, en omgekeerd. Dat is maar één van de vele voorbeelden van hoe Moker niet alleen hun muziek voor zich laten spreken, maar door een wilde podiumact eveneens oog hebben voor de visuele aspecten van zo een concert. Als een wervelstorm die alles om zich heen dreigde omver te blazen, zo snoeiden Moker over de hoofden heen. Op een bepaald moment vreesden we dat niet alleen het dak het zou begeven, maar dat de verbouwingswerken opnieuw konden beginnen. Gelukkig bleef het bij een kleine aardbeving doen ontstaan, waardoor ELPEE op zijn grondvesten stond te daveren.

Kortom: Moker sloten deze meer dan feestelijke avond af, met een ultieme 'mokerslag in het gezicht'. Het bier vloeide daarbij tierig, de nekwervels werden aangesproken om tot een stevig potje headbangen over te gaan. Menig moshpit en vele crowdsurfers deden de boel uiteindelijk compleet ontploffen. In de zomer van 2017 zou een gloednieuwe plaat op de markt komen, iets waar ook wij enorm naar uitzien. Ook anno 2017 blijft Moker één van onze gedoodverfde death metal favorieten, die door wervelende shows de zorgen compleet doen vergeten.