Review Ill Nino + Ektomorf + Xtortya @ Volt Sittard

zondag, 19 maart, 2017

In het Nederlandse Sittard, net over de grens met Maasmechelen, hebben ze sedert maart 2014 het poppodium Volt, waar een bende sympathieke enthousiastelingen alles in goede banen leidt. In de programmatie duikt geregeld een harde noot op en zo komt het dat de latino-Amerikanen van Ill Nino er op zondag 19 maart 2017 reeds voor de derde keer optraden, van een huisorkest gesproken. Ditmaal bracht Ill Nino, die de vijftiende verjaardag van hun debuutalbum 'Revolution Revolución' vierden, in hun zog de voorprogramma's Ektomorf en Xtortya mee. De avond zelf werden de laatste ticketjes verkocht en dus werd het bordje sold out aan de deur opgehangen, 400 toeschouwers en GigView was erbij.

Als eerste groep trad het Australische Xtortya aan. Deze jongelingen uit Perth gingen kwiek van start met hun rap-metal, waarbij je geregeld dacht aan groepen zoals bijvoorbeeld hed(PE), Stuck Mojo, Linkin Park en Hollywood Undead om die maar te noemen. Jammer genoeg was het geluid nog niet optimaal, maar dat weerhield Xtortya er niet van om hun zelfgetitelde cd voor te stellen en het reeds aanwezige publiek liet het zich smaken. Xtortya won er weer wat fans bij.

Daarna waren de Hongaren van Ektomorf aan de beurt. De band onder leiding van zanger/gitarist Zoltán Farkas bestaat al sedert 1993 en heeft reeds een uitgebreide discografie op hun CV staan. Daarmee hebben ze  in de Europese metalscene wel een plaatsje kunnen veroveren, maar de grote doorbraak is er nooit gekomen. Daarvoor ontbeert Ektormorf de internationale klasse, maar als middenmotor of voorprogramma draait het aardig mee hoor. Als men vroeger Ektomorf bestempelde als een kloon van Soulfly, dan durf ik gerust te stellen dat met het huidige vormpeil van Max Cavalera Ektomorf ondertussen Soulfly heeft voorbijgestoken. Ondanks een nog steeds niet optimaal geluid speelden de Hongaren superstrak en kregen we in het begin vier songs uit hun laatste studioalbum 'Aggressor' te horen, waarna een bloemlezing uit de rest van de discografie volgde. De reeds talrijke aanwezigen lieten zich niet onbetuigd en er werd stevig gemosht in de voorste rijen op de tonen van Ektomorf-klassiekers als onder andere Fuck You All, United Nations en Outcast.

En dan was het tijd voor de hoofdmoot, Ill Nino, die het vijftienjarig bestaan van hun debuutalbum 'Revolution Revolución' vierden door hem op deze tournee integraal te spelen. Er werd stevig van start gegaan met de prijsbeesten God Save Us en If You Still Hate Me. Zowel groep als publiek gingen als wildemannen tekeer en feitelijk hield deze sfeer het hele concert aan. Het geluid beterde naarmate het concert vorderde en zo konden we na verloop van tijd de akoestische gitaar eindelijk onderscheiden in de geluidsbalans. Niet onbelangrijk, want samen met de drums en percussie maakt de akoestische gitaar onbetwistbaar deel uit van de typische tribal-elementen waarmee Ill Nino naam heeft gemaakt in zijn eigen stijl van latino metal. Zanger Cristian Machado sprak geregeld zijn dankbaarheid uit tegenover het publiek alsook poppodium Volt en de toeschouwers klapten, zongen en sprongen alsof hun leven ervan afhing. Een echt rustpunt werd bereikt met de gevoelige weergave van het rustige slotnummer With You. Na deze integrale weergave van 'Revolution Revolución' kregen we een kort drumduel tussen drummer Dave Chavarri en percussionist Oscar Santiago voor de kiezen, waarna als bisnummers slechts drie songs werden gespeeld, Te Amo… I Hate You, How Can I Live en This Is War. Niet toevallig allemaal songs van de albums 'Confession' (2003) en 'One Nation Underground' (2005), waarna Ill Nino toch wat wegzakte uit de hoge metalregionen met enkele mindere albums. Een langere speelduur van het concert had misschien geen kwaad gekund, maar Ill Nino bewees dat zijn debuut de moeite waard was om integraal te spelen, want kwaliteit genoeg op die schijf. Hopelijk ook nog deze zomer op een festival?

Setlist Ill Nino:

• God Save Us
  • If You Still Hate Me