Review Jungle Rot, Ultra-Violence & Balance of Terror @ Magasin 4

zondag, 14 april, 2019

Het was van eind vorig jaar geleden, de doortocht van Voivod om precies te zijn, dat onze reporter een bezoek bracht aan concertzaal Magasin 4. Vorig weekend werd eindelijk een excuus gevonden om opnieuw richting hoofdstad te trekken. Jungle Rot zakte in het kader van de ‘Send Forth Oblivion’ tournee naar Brussel af. Het nieuwste studioalbum van de groep werd er vol overgave aan het publiek voorgesteld. Naast Jungle Rot zorgden eveneens Ultra-Violence en Balance of Terror voor een stevige portie metal op Palmzondag!

Nog voor de opening van de deuren, hadden een dertigtal personen reeds samengetroept aan de ingang van Magasin 4. Dat Balance of Terror er niet voor een lege zaal aan moest beginnen, was meteen een opluchting.  De Franse groep maakte een gemotiveerde indruk en trapte middels een hondsbrutale portie deathgrind de avond op gang. Pig screams en een overdaad aan blastbeats: steviger hoorden we een opener zelden klinken. Stevig staat echter niet per definitie synoniem voor kwalitatief. In het publiek overrompelen, slaagde het Franse gezelschap wonderwel. Wie echter op zoek was naar een minimum aan diepgang, bleef op de honger zitten. Nummers als Erase, Intelligence Failure en Ecclesiastical Putridity zadelden ons dan ook met gemengde gevoelens op. Als opwarmen het hoofddoel was, dan is Balance of Terror hierin geslaagd. Verder dan dat kwam de groep helaas niet.

Mocht de verwijzing in de vorm van de groepsnaam onvoldoende duidelijk zijn, dan bracht de intro mogelijks soelaas. Met een sample afkomstig uit de filmklassieker ‘A Clockwork Orange’, zo werd de komst van Ultra-Violence ingeluid. Deze jonge thrashers vergezellen Jungle Rot op tournee doorheen het oude continent. Dit met een duidelijk doel voor ogen: zoveel mogelijk toeschouwers van hun kunnen overtuigen. Onze verslaggever, die konden de Italianen alvast voor zich winnen. Met een set vol heimwee naar de gloriedagen van de speed en thrash metal, slaagde Ultra-Violence erin om een goede indruk na te laten. Het razendsnelle Lost in Decay en slotnummer Fractal Dimension lokten de meeste respons van het publiek uit. Ook composities als Welcome to the Freakshow en The Checkered Sun wisten te bekoren. Niets nieuws onder de zon, maar daarom geen minder leuke binnenkomer van deze ‘droogies’!

Iets voor negen verscheen Jungle Rot op het podium, het orgelpunt van de avond was hiermee aangebroken. Dat de Amerikaanse groep enthousiaste reacties teweeg bracht, is het minste wat je kan zeggen. Van Doomsday en Worst Case Scenario tot Circle of Death, E.F.K. en Psychotic Cremation: onze nekspieren wisten niet wat hen overkwam. Geen dode momenten in Brussel. Elke pauze tussen nummers werd door de aanwezigen benut om de groepsnaam te scanderen. Naast het brengen van ouder werk, werd het meest recente album met Send Forth Oblivion, A Burning Cinder en Stay Dead goed vertegenwoordigd. Van de zelfgetitelde langspeler, stonden eveneens Pumped Full of Lead en Fearmonger op het programma. Het strenge tijdschema van Magasin 4 verhinderde echter dat deze nummers live werden gebracht. Omstreeks tien uur maakte Jungle Rot met The Unstoppable een einde aan een gesmaakt optreden. Wie verstek moest geven, krijgt niet een maar twee herkansingen. Nu vrijdag maken Dave Matrise en co Kavka onveilig. Op 19 juli is Dynamo Metalfest aan de beurt.