Khemmis - Desolation

8.5

Artiest: Khemmis

Album: Desolation

Genre: Doom Heavy Metal

Khemmis is een Doom Heavy Metal band uit Denver , Colorado en bestaan al sinds 2012. Toch is hun eerste album , Absolution, pas in juli 2015 verschenen. Maar daarna werden er albums uitgebracht aan een razend snel tempo. Zo verscheen nr. 2  , Hunted, al in oktober 2016 en is er nu na anderhalf jaar nummer 3 : Desolation.

Drie albums op vier jaar wil bij Khemmis niet zeggen dat er ingeboet is op kwaliteit. Dat bewees dit kwartet onlangs nog op het Roadburn festival alwaar ze een uitstekende set speelden.

Voor wie Khemmis niet kent, men neemt een portie klassieke heavy metal (genre Iron Maiden, Judas Priest) aangevuld met doom metal , cleane vocals, screams, de met ballen voorziene gitaarsolo's en soms een beetje overhellen naar de progrock. De vergelijking met oa Baroness is nooit ver weg. Op Desolation gaan ze zelfs nog een stapje verder en voegen ze er zelfs nog wat sludgemetal invloeden aan toe.

Bloodletting​ is de eerste van in totaal zes song die het album rijk is en mooi uitgespreid wordt over een 41 minuten lange strijdkreet naar triomf. Het duel lerende gitaarspel van stichtende leden /vocalisten Phil Pendergast en Ben Hutcherson openen harmonieus deze eerste track van Desolation waarna de bas (Daniel Beiers) en drums (Zach Coleman) dit geheel ondersteunen.Isolation ​is meteen het kortste nummer op dit album. Het doet een beetje aan Iron Maidsen's Powerslave en is een goed voorbeeld van hoe Khemmis, in vergelijking met hun vorige albums, toch de iets commerciëlere toer opgaat.

Bij Flesh to Nothing laten ze ruimte voor instrumentale stukken die dan bijgestaan worden door Phil's cleane vocalen. Ook hier horen we dat doom metal aan het verdwijnen is. Al blijven ze wel hoorbaar op de achtergrond. Met The Seer keren we terug naar de doom en bewijst Phil Pendergast dat hij, grote vooruitgang heeft geboekt op gebied van stembereik. Maw Of Time ​bewijst dit nog meer waar cleane vocalen afgewisseld worden met screams en grunts.

Voor een doom metal plaat ligt het tempo verschroeiend hoog. De enige uitzondering hierop is het laatste nummer op dit album, tevens ook het langste nummer. De 9,27 minuten durende From Ruin​ begint eerder rustig . Halfweg breekt het nummer open door zijn stevige tempowissellingen en gitaar duellerende solo's om dan uit te doven in een hartverscheurend einde.

Khemmis heeft met Desolation terug een prachtig album afgeleverd. Voor de liefhebbers van melodieuze doom metal zeker een aanrader en verdient zeker een plaatsje in de eindejaarslijstjes die er binnen een paar maanden zitten aan te komen.

1. Bloodletting
  2. Isolation
  3. Flesh to Nothing