Memoriam - In Silent Vigil

8.5

Artiest: Memoriam

Album: In Silent Vigil

Genre: Death Metal

Het verhaal achter het ontstaan van Memoriam is bij de meeste metalliefhebbers al redelijk gekend maar voor wie het bij het verschijnen van het vorige album For The Fallen (2017) gemist zou hebben vatten we het met plezier nog even samen. In 2015 overleed de drummer van Bolt Thrower, Martin Kearns, onverwachts. Zijn makker en BT frontman Karl Willets trachtte door middel van muziek zijn verdriet te verwerken. Hij haalde er enkele andere vrienden van hemzelf en Kearns bij en uit deze muzikale vorm van therapie vloeide dan het ontstaan van Memoriam. Nog geen volledig jaar na het verschijnen van hun debuutplaat staat de band al klaar met de opvolger, In Silent Vigil. Op deze plaat wordt de lijn van For The Fallen gewoon doorgetrokken. De thema’s handelen nog steeds over rouw, verdriet en (het nemen van) afscheid. Willets trekt het in zijn teksten echter iets meer algemeen door en refereert toch ook weer vaak naar oorlog, een thema dat bij Bolt Thrower vaak de hoofdrol speelde.

Ik vond het eerste Memoriam album al geweldig goed en persoonlijk vind ik deze In Silent Vigil zelfs nog iets beter. De reden hiervoor is dat Memoriam uitmuntend is in zijn soberheid. We krijgen 9 stevige brokken gortdroge, melodieuze death metal op ons bord geserveerd. Overgoten met een stevige groove saus. Die groove zorgt ervoor dat het gemiddelde tempo van de songs hoger ligt dan op de voorganger maar verwacht hier aub geen dansvloer meestampers.

De productie is (bewust?) zeer basic gehouden. Het instrumentarium van Memoriam bestaat uit één gitaar, bas, drum en zang en dat is ook gewoon wat je hoort. Geen overtollige overdubs, getover met drumbeats of een regenwoud aan effecten. Wat een bewijs dat je al die dingen niet nodig hebt om toch een wall of sound op te trekken en je luisteraars 50 minuten lang bij hun nekvel te grijpen en bij de les te houden.

All killers, no fillers … is hier zeker geen holle slogan. De sterkste songs zijn Bleed The Same (een melodieuze beuker met middenin een sample uit een Martin Luther King speech),  As Bridges Burn en No Known Grave. Maar een echte zwakkere song komen we op deze plaat niet tegen.

Naar eigen zeggen heeft de band op het moment dat dit juweeltje bij de platenboer ligt alvast weer een hele hoop demo’s klaarliggen voor een volgend album. Leuk, dan hebben wij alvast iets om naar uit te kijken tegen de volgende lente.

1. Soulless Parasite
  2. Nothing Remains
  3. From the Flames