Review '77 - Bright Gloom

8

Artiest: '77

Album: Bright Gloom

Genre: Hard Rock

Label: Century Media Records

Wie het Spaanse ’77 enkel kent als een band die 95% procent AC/DC nabootste met een perfecte Bon Scott imitatie op hun ‘High Decibels’ album staat hopelijk ook open voor de evolutie van de band. Bright Gloom is nog steeds een product van AC/DC liefhebbers, maar strooi er wat Black Sabbath overheen en je weet wat je te horen gaat krijgen op Bright Gloom.

We beginnen met een nummer waar de gitaar nog wel eens uit Malcolm en Angus hun vingers zou kunnen komen. De zang gaat op Bread & Circus  wel een andere kant uit. Bon Scott is niet meer en daar blijken ze zich bij neergelegd te hebben. Wat gelukkig wel intact blijft, is hun door de jaren ’70 doordrenkte sound.

Who’s Fighting Who is een logger, trager nummer waar een duisterdere energie hangt dan we gewoon zijn op een ’77 album. De riffs hebben al meer weg van Black Sabbath en soortgenoten dan van eerder welke AC/DC song.

De stem die ze leken te lenen van Bon Scott hebben ze in de blender gedaan met die van Ozzy Osbourne. Je kan je alvast voorstellen, dat kan niet slecht zijn! Be Crucified is een voorbeeld van zo een nummer. Weer een trager nummer met logge gitaren, waar er een hoog ‘Ozzy-gehalte’ in de stem lijkt te zitten. Geweldig hoe deze band zo vroeg op het album al laat zien dat je als band mag (en misschien zelfs moet) evolueren om te groeien. Ze zijn duidelijk buiten hun comfortzone van bijvoorbeeld ‘High Decibels’ gegaan en het loont. Daarover is geen twijfel mogelijk.

Fooled By Love, het is iedereen toch al wel eens overkomen. Het gaat hier om een nummer waarin er toch het één en ander gebeurd. Een ritme dat niet helemaal van hun gewone doen is, leuke afwisselingen en een aanstekelijk refrein. Last Chance kennen we ondertussen reeds van de videoclip die ’77 eerder op de wereld losliet. Een nummer dat opbouwt naar een rockend refrein. Een meezinger die het live ongetwijfeld goed zal doen. En dat mede dankzij zijn leuke riffs in de strofes.

We hebben het al eerder laten vallen, maar ’77 is gegroeid als band, als songschrijvers en hebben zich opengesteld voor meer dan enkel hun AC/DC invloeden. Ze hebben de jaren ’70 volledig opgeslorpt en hun nieuwe album ‘Bright Bloom’ staat er als een rots.

1. Bread & Circus
  2. Hands Up
  3. Who's Fighting Who