Review Aborted - TerrorVision

9

Artiest: Aborted

Album: TerrorVision

Genre: Death Metal

Onder toenemende druk van mijn huisgenoten heb ik me onlangs gekweten van de slechts half ondankbare taak om mijn muziekkamer op orde te zetten. Het had veel weg van het geduldige werk op een archeologische site waar ik relict na relict uit een ver en grijs verleden opnieuw aan de oppervlakte bracht. Zo stuitte ik op een bebloede crew pass van ‘Night Of The Living Dead’, een deathgrind festivalletje in Kuurne in het jaar 2000, een jaar dat uiteindelijk minder apocalyptisch werd ingezet dan gevreesd/gehoopt.

Opnieuw kwam mij haarscherp voor de geest hoe dat bloed zijn weg naar het pasje had gevonden. Mijn lichaamsvocht was vakkundig uit mijn lichaam gedreven door een ongeplande, zij het niet geheel onverwachte, ontmoeting tussen mijn neus en een anoniem achterhoofd in een kleine pit bij het optreden van een obscuur West-Vlaams orkestje luisterend naar de naam Aborted. Dit optreden staat nog steeds in mijn geest gegrift als een aha-erlebnis die zijn gelijke nauwelijks kent.

Die dag maakte ik mezelf de belofte om deze band te blijven volgen zolang de rit zou duren en een kleine twintig jaar later is het bescheiden groepje uit het Kortrijkse uitgegroeid tot een professionele internationale act die zelf de standaard zet voor kwaliteitsvolle deathmetal. Objectiviteit in beoordeling is dan ook bijzonder moeilijk gezien de genegenheid die ondergetekende voelt voor Aborted. Lovende recensies van mijn hand over vorige releases deden zelfs geruchten ontstaan als zou ik tussen de drukke tourschema’s door fungeren als persoonlijke schandknaap van de band maar het betreft hier vuige leugens. Of toch op z’n minst schandelijke overdrijvingen. Laten we het houden op het uitvergroten van feiten. Meer zelfs, ook ik kan kritisch zijn voor het gezelschap. Zo vind ik de albums 'Slaughter & Apparatus' en 'Strychnine' gemiste kansen in de carrière van Aborted. Beiden albums waar an sich niets verkeerd mee is maar die een soort -tijdelijke- stilstand in de ontwikkeling markeren.

Doch genoeg over het verleden. Met 'TerrorVision' ligt er alweer een nieuw album op ons bord en dat is een behoorlijk gevuld bord. 'The Necrotic Manifesto' en vooral 'Retrogore' waren al exhaustieve werkstukken die de bakens van het genre flink verzetten maar 'TerrorVision' gaat nog een stapje verder. Er gebeurt zoveel op dit album dat het als luisteraar, zeker bij de eerste luisterbeurt, nauwelijks te behappen valt. Het lijkt wel alsof elk bandlid individueel te horen heeft gekregen dat zijn tijd op deze aardkloot er bijna opzit en men met de gedrevenheid en focus van de ter dood veroordeelde items van de creatieve bucketlist mits één allesomvattende muzikale inspanning heeft pogen te schrappen. Het is soms bijna ‘too much’, een beetje zoals de vorige zin. Ken Bedene tekende voor een groot deel van de songwriting op TerrorVision en misschien moeten we gewoon besluiten dat de man te getalenteerd is. De hoeveelheid ideeën die hij uitbraakt middels één nummer zouden voor anderen voldoende zijn om een compleet album mee te vullen en dat maakt van het beluisteren van deze plaat een ware uitputtingsslag.

Het is pas na enkele draaibeurten dat het volledige potentieel van 'TerrorVision' zich ten volle ontplooit. Aborted verkent horizonten die men ten tijde van het jeugdhuiscircuit waarschijnlijk nooit had durven vermoeden of dromen. Een treffend voorbeeld is Vespertine Decay dat muzikaal aanleunt bij Behemoth’s opus magnum ‘The Satanist’. Zelfs de bijhorende videoclip ademt eenzelfde episch religieuze sfeer uit. Altro Inferno is dan weer het eerste Aborted nummer waarvan het niet onwaarschijnlijk is dat het kan uitgroeien tot een heuse meezinger. Beperkt tot twee woorden weliswaar, maar niettemin een meezinger.

Wie zijn deathgrind liever als een natte vis in het gezicht geworpen krijgt mag zich dan weer verheugen in het fijne stukje poëzie genaamd Squalor Opera. Wij waren in dit nummer vooral gecharmeerd door de tempovertraging halverwege (om heel precies te zijn tussen 2:03 en 2:20) die het muzikale equivalent is van die paar intense seconden die voorafgaan aan een magistrale zaadlozing. Dat onwereldse moment waarin al je bloed lijkt samen te komen in één centraal punt van het brein, die periode van niet-aanwezig-zijn tussen versnellende opbouw en verdiende ontlading. In het beste geval weet u wat ik bedoel. In het slechtste geval: sterkte!

De broederband tussen Aborted en het Franse kleinkunstcollectief Benighted werpt ook ditmaal z’n rotte vruchten af want TerrorVision besluit met een gevoelig duet tussen Svencho en Frère Julian onder de titel The Final Absolution. Hiermee bevestigt het tweetal dat zij, en zij alleen, aanspraak maken op de titel van ‘de Statler en Waldorf van extreme metal’. Er zijn trouwens nog een paar fijne gasten op het feestje genaamd TerrorVision. Zo horen we tijdens het titelnummer Seth Siro Anton van het Griekse SepticFlesh  aan het werk en verzekert Sebastian Grihm (Cytotoxin) tijdens A Whore D’oeuvre Macabre het nummer van de nodige extra kruiding.

Hebben we trouwens al vermeld dat de gitaarsolo’s op dit album menig ongetalenteerd snarenplukker naar de fles of het touw zal laten grijpen? En dat het drumwerk zo strak is dat het een goedkoper equivalent zou kunnen zijn voor een doorgedreven botoxbehandeling? En dat de vocalen wederom zo ziekelijk klinken dat zelfs omstandig kotsen erbij vergeleken klinkt als een mild klaterend bergbeekje?

Met TerrorVision brengt Aborted ditmaal een heuse groeiplaat op de markt. Een album dat bij de eerste beluistering aanvoelt als een mentale rammeling die je wat beduusd en verward achterlaat. Het is pas na enkele pogingen dat de volledige kracht van de songs zich ontplooit. Dit zal er ongetwijfeld voor zorgen dat nieuwsgierigen en fans van het laatste uur in eerste instantie niet zo snel voor TerrorVision zullen vallen als ze dat misschien wel deden voor Retrogore of The Necrotic Manifesto. Maar de geduldigen zullen beloond worden en wie bereid is die extra inspanning te leveren ontdekt telkens weer andere verborgen elementen die van elke nieuwe luisterbeurt een ontdekkingsreis maakt.

1. Lasciate Ogne Speranza
  2. TerrorVision
  3. Vespertine Decay