Review Amaranthe - Manifest

9

Artiest: Amaranthe

Album: Manifest

Genre: Melodic Metal

"Met Manifest is de Zweedse melodic metal revelatie Amaranthe toe aan hun zesde album, waar ze zichzelf én balans opnieuw gevonden hebben!"

Na het vertrek van Jake E. in 2017 nam Nils Molin (Dynazty) de fakkel van hem over. Nils was reeds te horen als officieel lid op hun vijfde album Helix in 2018. Waar Amaranthe met Helix nog een balans diende te vinden tussen de stemmen van vaste waarden Elize Ryd en Henrik Englund en nieuw lid Nils Molin, is er met Manifest geen twijfel aan de cohesie die ze met hun drie vocalen kunnen vormen. De teksten zijn goed geschreven, de muziek vult deze mooi aan. Originaliteit lijkt echter wat te missen naar het einde van de liedjes. Vaak bestaan die uit tweemaal het refrein, al dan niet met een bridge/solo. Het houdt zeker en vast de energie in stand die wordt opgebouwd doorheen de nummers, maar klinkt niettemin iets te repetitief (als je jou er te hard op focust).

Over het instrumentaal aspect van Manifest kan verklapt worden dat de band er stevig tegenaan gaat. De drums door Morten Løwe Sørensen en basgitaar door Johan Andreassen zijn alomtegenwoordig als stevige beat tijdens het album. Waar het gepast is, haalt Olof zijn kunsten op de keyboard schitterend boven tafel, maar ze zorgen nooit voor de algemene basis van de muziek. Niet alleen zijn keyboard kunstjes haalt hij boven, hij zorgt naast mooi gitaarwerk ook voor tal van solo’s op Manifest. Op het nummer Do Or Die wordt de gitaarsolo dan weer gebracht door gastmuzikant Jeff Loomis (Arch Enemy). Amaranthe strikte ook Perttu Kivilaakso (Apocalyptica) om te verschijnen als gastmuzikant. Hij schittert met prachtige cellobegeleiding in de ballade Crystalline. Kippenvel!

Zoals eerder vermeld vond de band een mooie balans tussen de drie vocalists. In hun meest recent verschenen single Archangel zingt de band “The Trinity has synchronised” en dat is absoluut het geval. De drie vocalists krijgen allen een gelijkwaardig aandeel op het album Manifest. Zangeres Elize blijft Elize. Haar prachtige stem steekt af tegen de mannelijke zangers, maar zoals ze zelf zei tijdens een interview heeft ze zich bij Manifest gefocust op het vinden van de juiste vocale balans tussen haar en Nils. Het horen van die mooie balans brengt herinneringen aan liedjes uit Amaranthe’s beginjaren naar boven. Ook schittert Elize naast Noora Louhimo (Battle Beast) op de krachtige power-balade Strong. Elize is van alle markten thuis. Ballades, power vocals, ze kan het. Ze waagt zich zelfs aan een perfecte growl.

Misschien is het omdat we Nils ondertussen gewoon zijn in de huidige bandformatie, maar het lijkt of hij op Manifest beter geïntegreerd is in de Amaranthe-sound dan voordien, wat in alle opzichten zeer positief is. Hij heeft de kans om uit te blinken en zijn ding te doen naast Elize en Henrik. Niet alleen tijdens het eerder vermeldde Crystalline in duet met Elize, maar ook met Do Or Die toont hij aan wat hij te bieden heeft naast growler Henrik. Dit nummer werd enkele maanden geleden als single gereleaset in een vrouwelijke versie met Elize en niemand minder dan Angela Gossow (ex-Arch Enemy) als zangduo. Ook deze versie kan ik persoonlijk wel smaken.

Zoals we Henrik kennen, is hij ook op Manifest zeer uitgesproken aanwezig. Met zijn eigen growl/rap-stijl vervolledigt hij perfect de drie-eenheid waar Amaranthe om gekend is. Hij staat vooral in de schijnwerper in BOOM!1 en Die And Wake Up. De albuminformatie vermeldt dat Heidi Shepherd een featuring-role heeft tijdens het liedje BOOM!1. Een indrukwekkende vocale samenwerking moeten fans helaas niet wachten, ze spreekt namelijk maar één zinnetje in. Als je niet oplet, heb je het zo gemist.

Amaranthe heeft zeker en vast een knaller van een album gecreëerd en ik kan mijn gevoel bij Manifest niet beter omschrijven dan wat Elize zei tijdens de video met Olof over de betekenis van de titel en de thema’s van het nieuwe album: “It was an opportunity for us to kind of start over. So it feels like we were born, we lived a long life, then we died and then woke up again.” Ik heb het album alvast standaard op repeat.

1. Fearless
  2. Make It Better
  3. Scream My Name