Review Angelus Apatrida - Angelus Apatrida

8.5

Artiest: Angelus Apatrida

Album: Angelus Apatrida

Genre: Thrash Metal

Label: Century Media Records

"Thrash Metal is still one of the best ways to musically describe the terrible state of today's world. Angelus Apatrida are the Spanish master in this genre."

Buiten Angelus Apatrida ken ik weinig andere (thrash) metal bands uit Spanje om niet te zeggen, geen. Misschien is dat een gat in mijn cultuur, misschien ook niet, wie zal het zeggen. Wat ik wel weet is dat deze Spanjolen meesters zijn in hun genre en internationaal toch wel meer erkenning verdienen dan ze krijgen. Al twintig jaar thrashen de broertjes Guillermo (zang/gitaar) en José J (bas) Izquierdo er samen met hun jeugdvrienden David G. Álvarez (gitaar) en Victor Valera (drums) op los. Sinds hun derde album Clockworks (2010) werken ze al samen met Century Media Records en dit Angelus Apatrida is al album nummer zeven op hun conto. Daarmee verdien je in de betere platenbakken toch al een bordje met je eigen naam, niet?

De liedjes voor dit album werden geschreven en opgenomen tijdens de lock down in hun thuisland en geïnspireerd door de medische, sociale en politieke toestanden aldaar. Guillermo’s vriendin werkt in een ziekenhuis en werd dus dagelijks met de dodelijke gevolgen van het Coronavirus geconfronteerd. Die tragedie combineerde hij op muzikaal vlak met de verrechtsing van de Spaandse politici en met uitbreiding die van de hele wereld. Zich boos maken over alles wat er mis gaat in de wereld is altijd al een thema voor de nummers van Angelus Apatrida geweest. Het feit dat de situatie er niet rooskleuriger op wordt blijft een continue bron van inspiratie natuurlijk.

Die boosheid en frustratie wordt ook muzikaal ook enorm stevig uitgedrukt. Angelus Apatrida is toch één van de betere thrash albums dat ik de jongste jaren ben tegengekomen. Gitarist David heeft een tattoo van Van Halen op zijn scheenbeen staan maar op dit album is het voornamelijk de geest van Dimebag Darrell die rondwaart. In vergelijking met vorige albums werden de gitaren een stuk lager gestemd. Hierdoor vertoont hun sound wel enige gelijkenissen met Pantera en Machine Head maar behouden ze nog voldoende eigenheid.

Hoe zot mijn lijf ook wordt van de muziek, van de lyrics kunnen we alles behalve vrolijk worden. En terecht … Door de opruiende woorden van politici (Indoctrinate) staan we aan de rand van een wereldwijde burgeroorlog (Bleed the Crown) en alle misleidende informatie waarmee we door de (anti-sociale) media om de oren geslagen worden (The Age of Disinformation) doen daar niet veel goeds aan. Het beukt allemaal lekker door en is van een muzikaal uitermate lekker niveau dan dat het niet anders kan dat de boodschap blijft hangen. Jammerlijk genoeg waarschijnlijk niet bij de juiste mensen, want u en ik weten natuurlijk al lang dat de wereld om zeep wordt geholpen door een kleine bende idioten met teveel macht maar zolang er bands als Angelus Apatrida tegen de schenen van de wereld blijven trappen is er nog hoop.

Sterk album en nu alvast een hoogtepunt van het jaar. Ik zei het al, 2021 wordt een (muzikaal) topjaar!

1. Indoctrinate
  2. Bleed The Crown