Review Auri - Auri

8

Artiest: Auri

Album: Auri

Genre: Pop

Wat is het verband tussen Nightwish, Scrooge McDuck en Auri? Tuomas Holopainen . Voor onze contreien kan je Auri omschrijven als een kruising tussen dit alles met een vleugje Enya en Laïs.

Tuomas Holopainen maakte samen met multi-instrumentalist Troy Donockley dit nieuwe project, dat bestaat uit wereldse, atmosferische muziek. On vocals: Johana Kurkela, de echtgenote van Tuomas. Deze dame beschikt over een zachte, mooie stem. Ze neemt ook viool voor haar rekening die samen met de sfeer die de andere instrumenten opwekken je aan liedjes van Eclipse en Lindsey Stirling doen denken. Een knipoog naar de folky nummers van Nightwish is ook nooit ver weg, luister maar naar het einde van opener The Space Between. Of dromerig en alsof het uit een avonturenfilm kan komen, zo klinkt I Hope Your World Is Kind. Het klinkt iets diepgaander en verfijnder.

Het instrumentale Skeleton Tree wisselt af met het prachtige Desert Flower, waar Troy Donockley hoofdzakelijk de vocals voor zich neemt. Zijn al even zeemzoete stem wordt ondersteunt door akoestische gitaar en viool. Hier komt pas de echte gelijkenis met een rustig Lindsey Stirling of Eclipse nummer naar boven.

Na dit akoestisch momentje keren we terug naar dromenland met Night 13. Opnieuw zo’n zacht poppy nummer dat in je hoofd blijft hangen. Opvolger See is iets wat we nog niet gehoord hebben, een Oosters tintje overheerst. The Name Of The Wind is opnieuw instrumentaal, met Johanna die zacht neuriet, verder doen de instrumenten hun werk om de wind weer te geven als muziek.

We lijken in een Disney wereld terecht te komen met Aphrodite Rising. Enerzijds poppy, anderzijds met wat diepgang en een mooie tekst. Savage lijkt even een duistere sfeer te brengen, maar gaat al snel over in een Alice In Wonderland achtig thema. Het langste nummer op het album gaat naar Underthing Solstice, dat Keltisch klinkt door de viool en de inbreng van Troy die we bij Nightwish gewend zijn door zijn fluiten en uilleann pipes. Het laatste nummer is Them Thar Chanterelles (feat Liquor in the Well), wat eerst volledig lijkt op een zachte outro, maar met een vrolijke toets afsluit.

Auri, niet voor metalfans maar eerder voor dagdromers. Zo is immers ook Tuomas Holopainen. Samen met zijn echtgenote en Troy Donockley beleven ze een volledig muzikale vrijheid en dat straalt Auri uit.

1. The Space Between
2. I Hope Your World Is Kind
3. Skeleton Tree