Review Avatar - Hunter Gatherer

8.5

Artiest: Avatar

Album: Hunter Gatherter

Genre: Metal

Label: Century Media Records

"De Zweedse circusmetal helden presenteren hun achtste album Hunter Gatherer."

De heavy metal-n'-roll duistere, gekke visionairen, gezamenlijk bekend als Avatar, hebben niet per ongeluk hun naam gekozen. Een 'avatar' wordt gedefinieerd als ofwel een manifestatie van een godheid in lichamelijke vorm of een icoon dat een afzonderlijk wezen in een ander rijk voorstelt. Beide betekenissen beschrijven perfect de Zweedse rocksensaties.

Ambitieuze tovenaars van de hoogste orde, Avatar doorbreekt de grenzen tussen band, theatergroep en filmische meesterbreinen, met een reeks gevierde albums en video's, en de meeslepende wereld van Avatar Country, een fantastisch land waar metal heerst.

Na hun bejubelde album uit 2018, Avatar Country, waarmee ze een headline show speelden op het Alcatraz festival in Kortrijk, keert Avatar terug in 2020 met een gewaagd manifest genaamd Hunter Gatherer. Het achtste album van de band is een onwankelbare meedogenloze studie van de steeds toenemende snelheid van een onwetende mensheid naar een onzekere toekomst, waardoor het bereik van de altijd groeiende donkere wortels van de band wordt vergroot. Hunter Gatherer deelt de vastberaden focus van de conceptueel gedreven Feathers & Flesh (2016) en Avatar Country (2018), terwijl de individuele nummers beslist boven een overkoepelend verhaal uitkomen. Tegelijkertijd zijn er thematische rode draden door het album, die de gedeelde gemoedstoestand van de leden weerspiegelen. Hunter Gatherer is de donkerste, meest sinistere versie van Avatar, met diepgaande studies van wreedheid, technologie, minachting en ontbering.

Opener Silence in the Age of Apes is één van de reeds drie vooraf geloste singles en de hoofdriff in dit nummer dateert van in de beginperiode van Avatar. Tekstueel vat dit nummer alles samen waarover dit album gaat. Beïnvloed door het boek Sapien (Yuval Noah Harari) vanwaar ook de albumtitel Hunter Gatherer vandaan komt. Muzikaal komt dit over als een zeer agressief nummer met veel woede en boosheid. Colossus is een beetje een buitenbeentje. Niet alleen wordt er elektronica in gebruikt, het zou een nummer van Rammstein kunnen zijn, zeer industrial metal. Colossus is eveneens één van de drie nummers die vooraf op de wereld losgelaten werd. Nummer drie is eveneens het derde track op dit album: A Secret Door. Over buitenbeentjes gesproken. Vrolijk startent met een fluitdeuntje, om dan over te gaan naar cleane vocalen, de schurende stem van Johannes en terug wederom zuivere zang. Bovendien zijn de vocalen op dit nummer van niemand minder dan Corey Taylor (Slipknot).

Scream Until You Wake is een angstlied en leunt zeer zwaar aan bij de stijl die men van Avatar gewend is. Een allegaartje van stijlen, screams en cleane vocals, tempowisselingen met meezingbare refreinen. Hetzelfde kan eigenlijk gezegd worden van Child en Justice. Met Gun krijgen we een rustpunt in dit album. Een nummer over verlies en kwetsbaarheid. Enkel stem en piano. Moet kunnen. Terug tijd voor actie met het laatste twee nummer op Hunter Gatherer. When All But Force Has Failed.  Terug een link met industrial metal in de intro maar eens dat voorbij is raas het nummer in één ruk door tot op het einde. Het chaotisch Wormhole sluit dit album af. Klinkt een beetje zoals de titel, een wormgat. Niemand weet ook niet waar je uitkomt of wat er aan de andere kant is, zo voelt dit nummer aan.

Net als Rob Zombie, Rammstein en KISS vervaagt Avatar naadloos de grens tussen beelden en geluiden. Avatar nummers zijn nieuwe anthems voor de eeuwen, precisiehittezoekende raketten die gericht zijn op een cultureel landschap, klaar voor nieuwe liedjes om kampioen te worden van een band met een gigantische persoonlijkheid om erachter te komen. De Avatar ervaring is uitdagend, gedurfd en al met al boeiend.

1. Silence in the Age of Apes
  2. Colossus
  3. Secret Door