Review Ayreon - Ayreon Universe - The Best of Ayreon Live

9

Artiest: Ayreon

Album: Ayreon Universe - The Best of Ayreon Live

Genre: Symphonic Rock/Metal

Label: Mascot Label Group

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Dat is wat vele (prog)metalfans gedacht zullen hebben toen Ayreon vorig jaar aankondigde in september 2017 een beperkte reeks concerten te zullen geven. Dit zouden namelijk de allereerste officiële live concerten in de meer dan twintigjarige geschiedenis van Ayreon worden. Akkoord, in 2016 was er al The Theater Equation (ook uitgebracht op cd & dvd/BluRay) maar dat was eigenlijk een theatervoorstelling die het Ayreonalbum The Human Equation uit 2004 ten tonele bracht. Neen, nu ging het om heuse concerten in heuse concertzalen met publiek en bier en zweet enzo en met een repertoire dat uit alle albums uit het verleden, alsook het meest recent verschenen The Source (2017) zou putten. Het zal dan ook niemand verbazen dat de hele reeks in een mum van tijd volledig uitverkocht was en er meer teleurgestelde fans met lege handen achterbleven dan dat er gelukkigen met een ticket waren.

Voor al die fans is er nu met Ayreon Universe - The Best Of Ayreon iets om de pijn ietwat te verzachten. Of een mooie herinnering voor de lucky bastards die er wel bij waren, het is maar hoe je het bekijkt maar sowieso een win-win voor alle fans. Voor het maken van de beelden werden kosten noch moeite gespaard blijkbaar. 30 camera's (!!!) registreerden alles om tot dit uniek visueel document te komen. En zelfs met dat grote aantal zou men bijna niet toegekomen zijn om al het mooie volk dat het podium betrad in beeld te brengen. Want als Arjen Lucassen (Mijnheer Ayreon eigenlijk) zijn telefoonboekje openklapt en wat begint rond te bellen staat de crème de la crème van de lagelandenmuzikanten aan te schuiven om te mogen meedoen. Ik geef u slechts een kleine greep uit de deelnemende vocalisten die u al zal doen duizelen; Anneke van Giersbergen (VUUR, The Gentle Storm, ex-The Gathering), Hansi Kürsch (Blind Guardian), Floor Jansen (Nightwish, ex-After Forever), Marco Hietala (Nightwish), Marcela Bovio (MaYan, ex-Stream Of Passion), Magali Luyten (ex-Nightmare) en nog veel meer namen waarmee ik u om de oren zou kunnen slaan. Om van de topmuzikanten nog maar te zwijgen. Ook een kleine greep; Ed Warby (drums, zang), Marcel Coenen (gitaar), Johan van Stratum (VUUR, ex SOP) op bas, Jeroen Goossens op allerhande fluiten en ga zo maar door. Zelfs de zelf verklaarde kluizenaar die hij is, Arjen Lucassen hemzelve dus, komt in de laatste twee nummers opdraven om wat mee te zingen en gitaar te spelen.

Goed twee uur duurt dit muzikaal spektakel en daarin krijgen we nummers uit alle voorbije studioreleases te horen zonder dat je kunt zeggen dat er één uitspringt of een andere vergeten zou zijn. Er werden ook twee songs uit Space Metal van Star One, een ander project van de heer Lucassen in de setlist opgenomen. Waarom net nummers van Star One en niet van één van die talloze andere Lucassen Projects (inside joke voor de In De Gloria fans onder ons) hoor ik u denken? Wel, misschien is het meest eenvoudige antwoord, gewoon omdat het kan. Maar misschien kan het ook met het opzet van het spektakel te maken hebben. Ayeron albums zijn immers steevast onvervalste rock opera's met volledige verhaallijnen en vocalisten die de personages daarin vertegenwoordigen. In een setlist die bestaat uit nummers uit al die albums samen is het daarom niet eenvoudig om een logische rangorde te scheppen. En toch heeft Lucassen zijn best gedaan om er enige hegemonie in te scheppen. Een terugkerend onderwerp bij Ayeron is hoe de mensheid zich door haar eigen domheid om zeep helpt maar dat er toch altijd enkele alerte personen zijn die dat trachten tegen te gaan. Met de proloog uit The Final Experiment wordt er voor de rest van de show toch al een deftige rode draad opgespannen. Op muzikaal vlak worden we op deze release meer dan verwend. The Best Of Ayreon vermeld de subtitel en ik ben het daarmee alvast eens. Natuurlijk, wanneer je 28 tracks (allez, eigenlijk 26 dus, door die Star One nummers) moet selecteren uit 9 albums, dan zullen er naar ieders gevoel wel een paar essentiële tracks ontbreken. Naar mijn gevoel geeft Ayreon Universe toch een mooi en overzichtelijk beeld van de fantastische muziek die Ayreon ons al geschonken heeft. Qua lengte en structuur wijken de nummers niet veel af van hun originelen. De variatie zit er vaak vooral in dat ze door andere zanger(essen) gezongen worden. Qua algemeen geluid klinken ze vaak voller, virieler, meer ... euhm ... live dus. Dit komt mede door de interactie van het geweldig publiek. Je hoort hun geweldige reactie van herkenning wanneer de vocalisten het podium betreden en hun interactie tijdens de interludes werkt uitstekend.

Ayreon Universe - The Best Of Ayreon Live is verkrijgbaar in verschillende versies. Een vinyl of cd versie, dvd of BluRay. Zelf een tot 500 exemplaren gelimiteerde editie bestaande uit 3 gouden LP's. Voor een, mijns insziens, zeer democratische aankoopprijs is er ook een mooi 'earbook' verkrijgbaar met daarin de volledige show op 2 dvd's en BluRay en ook nog een schijfje met daarop een anderhalf uur durende 'behind the scene' special en een compilatie van de try out shows. Op het moment van schrijven had de vriendelijke dame van de post die wel al bij mij afgeleverd maar buiten het mooie fotoboek doorbladeren heb ik er nog niet naar kunnen kijken.

Zelfs al zou Ayreon vaker concerten willen geven, zal dit altijd een moeilijke opgave blijven. Probeer al die zangers, zangeressen en muzikanten met hun drukke agenda's maar eens op hetzelfde moment samen te krijgen. Maar goed, maak daar maar fantastisch nieuws is dat Ayreon op 22 Juni op de Heilige Graspopweide zal spelen. Ze zullen er de Marquee headlinen. Dat wordt net na de set van Iron Maiden dus. Ik spreek daar met u af!

1. Prologue
  2. Dreamtime
  3. Abbey of Synn