Review Battle Beast - No More Hollywood Endings

8

Artiest: Battle Beast

Album: No More Hollywood Endings

Genre: Heavy Metal

No More Hollywood Endings. Geweldige titel toch? En ook een geweldig statement voor een band als Battle Beast. Want op het eerste zicht zou je denken dat deze band haar deel van de Hollywood endings al gehad heeft. Of misschien ook niet, afhankelijk vanuit welk standpunt je het bekijkt. Toen de band in 2015 op een vrij harde manier afscheid nam van oprichter, gitarist en voornaamste songschrijver Anton Kabanen leek het alsof Battle Beast een alles behalve happy ending zou krijgen. De overgebleven bandleden besloten het niet zomaar te laten eindigen en keerden terug met het album Bringer Of Pain (2017) waarin ze meer nadruk legden op melodieën en synthpop invloeden. Het album bracht Battle Beast Mark II in een bijzonder creatieve modus want tussen al het touren in support voor BOP vond de band de tijd om materiaal bijeen te schrijven voor de onlangs verschenen opvolger, No More Hollywood Endings dus.

Met dit album gaat Battle Beast verder in de uitgeslagen richting. Melodie en meezingbaarheid zijn nog steeds twee van hun belangrijkste troeven. Er werd gezocht naar een goed evenwicht tussen gitaren en keyboards en Noora Louhima bewijst nogmaals wat een uitstekende zangeres zij wel niet is. Haar stem bevat 'beaucoup de grain' waarmee ze fameus kan uithalen maar evengoed kan ze zacht en zoeterig klinken, zoals goed hoorbaar is in World On Fire.

Opener Unbroken is Battle Beast pur sang. Een bombastische, melodieuze stamper. Wie echter goed naar de lyrics luistert, hoort een nummer over gepest worden in je jeugd en hoe je dat als persoon kan vormen in je volwassen leven. Een ervaring waar Noora persoonlijk mee te maken had als kind. Het titelnummer klinkt toch ietwat anders dan wat we van BB gewend zijn. Door de folkloristische inslag in de muziek krijgt het nummer een bijzonder melancholisch gevoel mee. En hier gaat het over hoe je vooral moet proberen je eigen “ending”, al dan niet Hollywoodiaans, moet trachten te bepalen. Eden klinkt opnieuw wat meer vertrouwd en werd hoorbaar beïnvloed door hun landgenoten van Nightwish. Unfairy Tales kan niet overtuigen en doet mij persoonlijk net iets teveel aan Bon Jovi denken.

Aan echte power ballads deed Battle Beast in het verleden niet zo heel hard mee, op dit nieuwe album krijgen we er niet minder dan drie voorgeschoteld. De eerste, Endless Summer is een bijzonder mooi nummer, zo ééntje dat in Boswachters’ kindertijd (de jaren 80 dus) nog wel eens hoge ogen in de hitparade zou kunnen gooien hebben. Een beetje verder volgt I Wish, een meer eigentijds klinkend nummer dat gezongen wordt vanuit het standpunt van iemand die veel te vroeg een opvoedend figuur heeft verloren. Noora haalt hierin een paar keer hard en hartverscheurend uit. Bent and Broken is powerballad nummer drie en klinkt muzikaal goed maar tapt lyricsgewijs wel uit een flauw vaatje.

De jaren 80 invloeden steken doorheen heel het album regelmatig de kop op. Die plastieken drumroffel in de intro van The Hero had ik niet meer gehoord sinds de tijd van Sandra Kim en ik had dat eigenlijk graag zo gehouden. Helaas … Die fenomenale ‘Oh Yeah!’ waarmee Noora het nummer openschreeuwt is er wel één om U tegen te zeggen! Raise Your Fists is een bijzonder strijdlustig nummer dat het ongetwijfeld bijzonder goed zal doen in de live sets op de zomerfestivals. Met die lange intro zou het zomaar zelfs als opener kunnen dienen.

Wat de band op The Golden Horde probeert te doen ontgaat mij toch moet ik eerlijkheidshalve bekennen. Het is een super up-tempo powermetalsong maar die gesampelde galopperende paardenhoeven in combinatie met de gitaren en drums lijkt het alsof je cd speler aan het haperen is. En wat is dat geluidseffect op het einde? Iemand die in de studio een peer op zijn/haar muil kreeg? Nu ja, deze miskleun bederft toch het plezier niet dat ik al aan dit album mocht beleven. Ik weet, er zijn er die mengeling van synthpop en metal maar niets vinden, terwijl anderen er juist dol op zijn. No More Hollywood Endings zal de liefhebbers enkel nog meer overtuigen. De haters zullen hier echter zeker niet mee gelokt kunnen worden en dat hoeft uiteindelijk ook helemaal niet.

1. Unbroken
  2. No More Hollywood Endings
  3. Eden