Review A Bear Called Panda - A Bear Called Panda

7.5

Artiest: A Bear Called Panda

Album: A Bear Called Panda

Genre: Hard Rock

Label: Sausage Orphans Records

"Old-fashioned crafted rock for the modern age."

A Bear Called Panda is een gloednieuw, muzikaal project uit Midden-Limburg met ex-leden van de hardrockband Civilian. Die band hield ermee op na een juridische kwestie met een Amerikaanse naamgenoot. Hoe vaak het ook geroepen wordt; deze band geloofd dat rock nog altijd niet is uitgestorven. Op het debuutalbum staan 14 songs die dat proberen te bewijzen. Ze geuren een beetje naar vintage -de seventies- maar evengoed naar de nineties of naar nu. Gewoon goede, snedige heavy rock met sterke refreinen. Dat deze zeskoppige band hun project langs de grappige en vrolijke kant bekijken kan je niet alleen opmaken uit de bandnaam maar ook de pseudoniemen voor de artiesten zelf zijn leuk. Xin Di (vocals), Malu Malu (vocals), Da Wei (gitaar, vocals), Xing Ni (bass), Yu Han (drums) en Dan Dan (keyboards).

Henry Winkler trapt dit debuut af met veel energie. Wat direct een goede aanzet geeft. Destruction heeft een andere invalshoek. Hier neemt Xin Di het voortouw. Een mooi pop-rocknummer. Spank Me With Love is een track die een combinatie is tussen rap en samen zang van Xin Di en Malu Malu en absurditeit in de teksten. Met een refrein als “Whip Me, spank me with love, Bitch, slap me real hard, you kiss my ass, you kiss my fat ass” zit de sfeer er dik in. Smarter is een van de nummers die het album voorafging, met alweer Xin Di die het initiatief neemt. Hier horen we invloeden die ons doen uitkomen bij de B 52’s. Ander twee singles die dit album voorafgingen zijn Captain Love, die start met een sample uit een toespraak van JF Kennedy, en No Money. Tevens de afsluiter van het album en een sterk pop-punknummer. Shake It ( ‘till you break)  heeft dat gelukzalige die je ook terughoort bij die Amerikaanse tegenhangers The B 52’s. Op dit nummer heel sterk aanwezig.

Nog niet volledig mee in het zalig gevoel dat deze band uitstraalt? Misschien brengt Sunblock Infinity u op andere gedachten. De combinatie tussen het gitaarrifje en basgitaar kruipt in je hoofd en laat je niet meer los. Alligator, we vallen in herhaling, is terug zo een happy en catchy nummer. Blind Pig start met varkensgeluiden, of wat had u gedacht. Bovendien klinkt dit nummer zeer seventies en zou dit zomaar weggerukt kunnen zijn van een Frank Zappa album. Alter Ego heeft dan veel weg van een Faith No More track.

Deze Limburgse band brengt met zijn veertien relatief korte nummers verdeeld over zo’n vijftig minuten een zalig gevoel . Pret-rock met wat punk invloeden en een seventies/eighties sound zorgen ervoor dat dit debuutalbum de aandacht trekt. Benieuwd of ze enthousiasme ook live gaan kunnen brengen.

1. Henry Winkler
  2. Destruction
  3. Spank Me With Love