Review Bokassa - Crimson Riders

8

Artiest: Bokassa

Album: Crimson Riders

Genre: Stonerpunk

Label: MVKA

Je kunt het slechter treffen. Het Noorse Bokassa mag deze zomer samen met Metallica op de hort als voorprogramma. Dat kwam hoofdzakelijk door Lars Ulrich, die trouwens lovende woorden had over deze stonerpunk band (een mix van groovy stoner, punk en hardcore). “Bokassa is ongelooflijk f**king goed. Hun songs zijn vol energie. Toen ik hen een jaar geleden hoorde viel ik bijna achterover. Ik ben blij hen te kunnen introduceren bij een breder publiek”, aldus Metallica’s drummer.

Een thema zit er niet bepaald in dit album. Nummers over sektes, religie, grenspatrouilles, anti-helden die bier drinken tot onsterfelijke ruimtepiraten passeren de revue. Alles voorzien van stoner, punk, desertrock, thrash en hardcore invloeden maken van dit album een toch wel zeer mooie plaat.

Brologue opent dit album. Een intro dat een beetje wegheeft van Black Sabbath. Daarna wordt de kraan volledig opengedraaid met Charmed & Extremely Treacherous. Drie minuten lang de stonerpunk (zoals ze het genre zo graag benoemen) bijgestaan door de punkachtige vocalen van Olav Dowkes. Met Vultures krijgen we tegenstrijdigheden voorgeschoteld. De muziek klinkt als een feel good zware rock-song maar tekstueel is dit toch een serieuze en donkergetinte song. Mouthbreathers Inc. Gaat over een dictator op het einde van zijn regime. Mogelijk gaat dit over de keizer van de Centraal Afrikaanse Republiek, Bokassa genaamd, waar deze Noren hun mosterd hebben gehaald voor hun bandnaam.

Captain Cold One handelt over spiritualisme en ruimtereizen maar dan met nogal veel punkinvloeden. Titelsong Crimson Riders heeft een gitaarsolo die je ook terugvindt bij Metallica. Een thrash song met hardcore invloeden. Iets we ook terugvinden op Kill ‘Em All van Metallica. Een stagedive moment vinden we terug bij Blunt Force Karma. Een pure hardcore adrenalinestoot. Om dit album af te sluiten hebben we nog Immortal Space Pirate 2, een verzameling van thrash, hardcore en piratenmetal.

Als de Metallica’s fans echt wild gaan zijn van deze band is nog maar de vraag, wegens te veel punk en hardcore. Maar Bokassa gaat ondertussen wel vlotjes hun eigen gangetje en laten zich niet vlug in een bepaald hoeken drummen. Crimson Riders is een tamelijk toegankelijke album, ondanks de vele andere invloeden. Benieuwd wat deze Scandinavische band in de toekomst nog uit hun mouw gaan schudden.

1. Brologue
  2. Charmed &Extremely Treacherous
  3. Vultures