Review Bombus - Vulture Culture

8

Artiest: Bombus

Album: Vulture Culture

Genre: Hard Rock

""Bombus bracht met zijn heavy duty bomboozle bonanza stoner metal een waardige opvolger voor Repeat Until Death."

Drie jaar deed het Zweedse Bombus erover om een opvolger uit te brengen van Repeat Until Death. Een tijd die voornamelijk opgevuld werd met het aanwerven van een extra gitarist, Simon Solomon, die net als bassist Ola Henriksson van bij Witchcraft afkomstig is. Er werd natuurlijk ook veel opgetreden en bovenal aan het nieuwe album gewerkt. Met de welluidende naam Vulture Culture, terug een album waarmee de stijl van dit eigenwijze kwartet moeilijk te omschrijven zijn. Een mengeling van metal, rock, hardrock en doe er nog maar wat stoner bij ook. In vergelijking met de vorige albums waar meerdere stemmen schering in inslag waren is op Vulture Culture enkel de stem van Frederik "Feffe" Berglund te horen.

A Ladder – Not a Shovel mag dit album aftrappen met een bombastisch intro maar hoe verder het nummer vordert, hoe melodieuzer het wordt om dan terug chaos in de gecreëerde orde te scheppen en eenmaal de vocalen starten opnieuw een andere stijl erbij te halen. Om na een dikke zes minuten psychedelisch te eindigen. Niet dat Feffe een depressief persoon is maar de meeste van zijn teksten zijn niet erg rooskleurig. Al het slechte in de wereld geeft blijkbaar genoeg stof om over te schrijven. (You Are All Just) Human Beings handelt bijvoorbeeld over al die politici en hun beloftes om het klimaat te redden.

Gelukkig wordt deze teksten overheerst door het rauwe geluid dat Bombus voortbrengt. Mama is de eerste single die dit album voorafging en doet enorm denken aan een nummer van een ander mammoet uit de heavy psychedelische stoner metal, Mastodon, waarmee ze hier ook de link leggen naar één van hun inspiratiebronnen. De titel spreekt trouwens volledig voor zich, altijd naar je moeder luisteren. It’s All Over zouden we beschouwen als een ballade, toch zeker het eerste gedeelte. Maar een nummer dat over haat handelt, wordt verondersteld er hevig tegenaan te gaan en dat krijgen we dan ook in het laatste gedeelte van het nummer te horen. Ook Two Wolves and One Sheep heeft een beetje hetzelfde verloop. Titeltrack Vulture Culture leunt nogal dicht aan bij hun voorbeelden (Mastodon), misschien dat de gitaarsolo’s er positiever overkomen bij Bombus. Afsluiter Feeling Is Believing laat nog een laatste maal alle rauwe vocale en muzikale capaciteiten horen waarover deze Zweden beschikken. We herkennen ook een vleugje Black Sabbath invloeden hierin. Misschien we een gevolg van samen het podium te delen met deze godfathers of metal in 2006.

Bombus is met zijn heavy duty bomboozle bonanza stoner metal (zoals ze het zelf graag beschrijven) een band die zeer nauw aanleunt bij bands als Mastodon, High On Fire maar ook de fans van Black Sabbath zullen hier hun gading wel in vinden. Een waardige opvolger voor Repeat Until Death die trouwens geproduceerd is door Daniël Johansson en gemixt door Jens Bogren (Opeth, Katatonia, Dimmu Borgir).

1. A Ladder - Not a Shovel
  2. (You Are All Just) Human Beings
  3. Mama