Review Brant Bjork - Jacoozzi

9

Artiest: Brant Bjork

Album: Jacoozzi

Genre: Desert Rock

Label: All Noir

Dit is nu echt een toonvoorbeeld van hoe de hoes voorspelt wat er op het album te horen valt. Het nieuwe album van Brant Bjork is zweverig, psychedelisch, bijna volledig instrumentaal maar vooral erg funky. De marijuana ligt tijdens het luisteren steeds dicht in de buurt. Om eerlijk te zijn: het zou de luisterbelevenis nog verrijken.

Bjork kennen we vooral als drummer van Kyuss, Vista  Chino en Fu Manchu, waar hij garant stond voor fantastische desert grooves. Solo gaat hij meer de funkrichting in, wat op dit album duidelijk hoorbaar is. Vooral tijdens Guerilla Funk (what's in a name), het tweede nummer op het album. Soms denk je dat je in een club in de jaren 1970 verzeild bent geraakt. Mexico City Blues is dan weer een perfecte mengeling tussen blues en funk. Tussensmijter Five Hundred Thousand Dollars (44 seconden) is eigenlijk gewoon Bjork die zich opwarmt op drums, niet meer maar ook niet minder. Het voelt daarom wat vreemd aan tussen de overige nummers.

Black&White Wonderland is dan weer een teruggreep naar de oude getrouwe desert groove, waar hij eerder om bekend stond. Qui begint vrij experimenteel, en loopt dan over van de funk, waar de jazz ook nooit veraf is. In Mixed Nuts komt het hammondorgeltje zelfs tevoorschijn, wat de dansvloer van die club in de jaren 1970 nog harder doet vollopen. Tijdens Lost in Race verwacht je zelfs dat Bruno Mars even komt meezingen. De fuzzgitaar wordt dan weer bovengehaald in Polarized, waar Bjork ook laat zien dat hij een aardig stukje kan soleren op dat instrument. Tijdens afsluiter Do You Love The World komt eindelijk een zangstem tevoorschijn, die je meermaals komt vragen of je deze wereld eigenlijk graag ziet. Als er heerlijke albums als deze blijven gemaakt worden, dan kunnen we hier bevestigend op antwoorden!

1. Can't Outrun The Sun
  2. Guerilla Funk
  3. Mexico City Blues