Review Bullet For My Valentine - Bullet For My Valentine

8

Artiest: Bullet For My Valentine

Album: Bullet For My Valentine

Genre: Metalcore

Label: Spinefarm Records

"Ouder, volwassener, beter, BFMV werpt definitief het juk 'boysband van de metalcore' van zich af."

We hebben er even op moeten wachten op de opvolger van 'Gravity', maar het beluisteren van de nieuwe Bullet For My Valentine doet ons deze tijd eensklaps vergeten. Het titelloze album, want het noemt gewoon zoals de band, lijkt wel een nieuwe start. De band lijkt na Gravity een nieuwe drive te hebben gevonden, nieuwe goesting om er nog eens een vanoudse lap op te geven.

Het album begint met wat korte fragmenten uit oudere nummers waaronder enkele van hun grootste hits. Het doet ons direct verlangen naar het strakke werk waar ze mee groot zijn geworden, thrashy metal in perfecte harmonie met metalcore. De band werd weleens de boysband van de metalcore genoemd door hun massale vrouwelijke fans en hun makkelijk meezingbare nummers maar hier zetten ze zich duidelijk boven. De babyfaces maken plaats voor volwassen mannen en dat hoor je in de meer doorwinterde vocals van Matt Tuck. Opener Parasite is daar een perfect voorbeeld van. Matt durft terug grunten en dat kunnen we toch enkel maar toejuichen, niet? De toon gezet en met het duidelijke "Let The Madness Begin" knalt de volgende track Knives uit de speakers. Jason Bowld drumt er lekker op los en onze stoel voelt zich meer en meer een skippybal. De melodieuzere intro van My Reverie maakt snel plaats voor de gierende gitaren van Matt en Michael waarna de track terug overgaat in een ballad-achtige chorus met een heerlijk screamo refrein. No Happy Ever After is een echte festivaltrack waarbij we zoal de pyro over onze hoofden voelen gaan, strak en heet. Dat Jamie ook nog steeds van de partij is horen we duidelijk op Can't Escape The Waves, een track die dicht aanleunt bij Tears Don't Fall. Nog een track die de festivalweides zal doen springen is Bastards, een lekkere drumintro die ze ongetwijfeld live wel wat zullen rekken samen met de "hey's". Rainbow Veins is een typische BFMV track zoals de fans deze graag lusten. Een van de singles die de band uitbracht voor dit album was dit ijzersterke Shatter, een van de beste nummers op het album. Afsluiten doet het album met Paralyzed en Death By A Thousand Cuts, hoog eindigen zodat de fans snakken naar meer. Goeie zet Bullet!

Ondertussen heeft de band een deluxe editie uitgebracht met daarop vier nieuwe tracks en Stitches dat enkel als Japanse exclusive was uitgebracht.

1. Parasite
  2. Knives