Review Burning Witches - Dance With The Devil

8

Artiest: Burning Witches

Album: Dance With The devil

Genre: Heavy metal

"Vrouwen met ballen."

Wie er ooit beweerde dat heavy metal (en zeker de vervlogen tijden van de NWOBHM) een mannenwereld is, is er sinds 2015 aan voor de moeite. Niet dat er vroeger geen vrouwenbands waren (Girlschool, L7, Vixen, …) maar met Burning Witches kunnen we toch wel spreken van de all female band van de laatste jaren. Met hun thuisbasis in Zwitserland en hun voorliefde voor bands als Judas Priest en Ronnie James Dio zouden deze heksen toch menig metalhead tot hun fans kunnen rekenen.

Na hun sterk album Hexenhammer uit 2018 is deze 'meidenband' anno 2020 er terug met Dance With The Devil. Hun zesde album al op vijf jaar (EP en live-albums meegerekend). Met dit nieuw album verwelkomen we ook een nieuwe frontvrouw. De Nederlandse Laura Guldemond (Shadowrise, momenteel op een zeer laag pitje) nam de plaats in van Seraina Telli. Wat de score van het aantal leden in de band brengt op 2 voor Nederland en 3 voor Zwitserland (gitariste Sonia Nusselder is ook Nederlandse en vervoegde in 2017 BW).

Oefening baart kunst zeggen ze wel eens en dat telt ook voor BW. Deze band wordt beter met de jaren. Wie eens de moeite en tijd neemt om al hun albums na elkaar te spelen zal deze positieve evolutie duidelijk merken. Bovendien hebben ze ook de manier gevonden om de spanning op te bouwen. Neem nu opener The Incantation, spooky intro om er dan met een schreeuwerige stem in te vliegen zoals we ook gewoon zijn van Judas Priest ten tijde van Screaming For Vengeance. Strakke gitaarsolo’s zijn ook een sterk punt geworden van Burning Witches. Lucid Nightmare is daar ook een mooi voorbeeld van.

Titeltrack Dance With The Devil is zo een nummer die mij doet terugdromen aan mijn jeugdjaren. The New Wave of British Heavy Metal was op zijn topjaren. Zelfs hun songtitels verwijzen naar deze periode. Wings Of Steel zou zo van Saxon kunnen afkomstig zijn, maar neigt ook eerder naar Iron Maiden. Six Feet Underground zou dan een titel van Maiden kunnen zijn maar helt dan meer over naar Saxon. En zo blijft de link met deze bands constant door dit album razen. Geen band/album zonder een ballade (ik moet toegeven, ballades van metalbands zijn dan ook de beste), zodus ook op Dance With The Devil. Black Magic laat horen dat frontvrouw Laura zowel met normale zang als met screams aardig haar mannetje kan staan. Geen echte uitschieters op dit album, maar ook geen teleurstellingen. Necronomicon is terug zo een sterk rechttoe, rechtaan metalsong.

The Final Fight start als een thrash-nummer maar zwakt doorheen het nummer wat af naar een meezingbare track zoals groepen die hier eerder al opgenoemd zijn. Komen we aan het laatste nummer. Burning Witches zijn dol op covers. Deze keer krijgen we Manowar’s Battle Hymn. Met bijdrage van mister Manowar hemzelf: Ross The Boss. Samen met zijn collega uit zijn soloproject, Mike LePond, nemen ze de gitaarsolo’s voor hun rekening. Een cover kan nooit het origineel benaderen maar in de versie van de heksen klinkt het toch niet onaardig.

Met de nieuwe frontvrouw klinken Burning Witches als een band die al tientallen jaren meedraait. Menige mannenbands kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Later dit jaar te zien op het Alcatraz Hard Rock & Metal Festival.

1. The Incantation
  2. Lucid Nightmare
  3. Dance With The Devil