Review Cellar Darling - This Is The Sound

7.5

Artiest: Cellar Darling

Album: This Is The Sound

Genre: Folk Metal

Label: Nuclear Blast

Liefhebbers van folk metal zullen ondertussen al wel gehoord hebben van Cellar Darling. Deze band is gevormd in 2016 nadat Eluveitie uiteen begon te vallen. De driekoppige band bestaand uit Anna Murphy (zang en hurdy-gurdy/draailier), Merlin Sutter (drums) en Ivo Henzi (gitaar en bass) hebben ondertussen al genoeg ervaring opgedaan en zijn al gewend om samen op te trekken en samen muziek te maken. Zelf omschrijven ze hun muziek als 'new wave of folk rock'. Het gaat er minder ruig aan toe dan de Eluveitie muziek en zo ontwikkelden ze al snel een eigen sound. In september 2016 verscheen de eerste single genaamd Challenge en hierop was ook een bonus track Fire, Wind & Earth te horen die zeer positief onthaald werd. Dit was de trigger die ze zochten en waardoor er meer muziek geschreven werd. Nuclear Blast merkte Cellar Darling op en bood ze in januari 2017 een platencontract aan. Het werd ook tijd om een album op de markt te brengen aangezien er geen inkomsten voor de drie bandleden meer waren. Murphy moest haar appartement al verlaten omdat ze geen huur meer kon betalen en Merlin was genoodzaakt om in een oefenruimte te wonen.

In spanning wachten de leden van Cellar Darling af hoe het publiek het debuutalbum This Is The Sound ontvangt en wat de reacties hierover zijn. Wat ons onmiddellijk opvalt is dat deze plaat op een seconde na 60 minuten duurt, verdeeld over maar liefst 14 nummers. Met Avalanche komen we al onmiddellijk in de juiste sfeer, een goede opener voor dit album. We beginnen rustig met een intro waar een viool de hoofdrol opeist. Black Moon is iets steviger, de heavy metal riffs die we verwachten eisen hier de hoofdrol op. De refreinen zijn simpel maar aanstekelijk. Bij het beluisteren van Challenge horen we een happy en warmer nummer. Dit is de muziek die ons aanspreekt en de muziek die we van Cellar Darling mogen verwachten.

We hebben tot nu toe enkel relatief rustigere muziek gehad maar met Hullaballo krijgen we een zwaarder nummer voorgeschoteld. Met de intro worden we wakker geschud en kunnen we niet anders dan spontaan headbangen. Het hoge tempo is niet meer van toepassing bij Six Days. Een rock nummer met een ietwat donkerder kantje. Een ander nummer wat eruit springt is Water. Een geweldige intro die de toon zet voor de rest van het nummer en steeds blijft terug komen. De akoestische gitaar past perfect bij de rustige stem van Anna. Het stevige en succesvolle Fire Wind & Earth mocht natuurlijk niet op dit album ontbreken. Voor de eerste keer kunnen we een link leggen naar Eluveitie. De muziek doet hier een beetje aan denken en dat gevoel hadden we voorheen nog niet. Dit is zonder twijfel een van de favorieten voor velen.

Rebels, Under The Oak Tree en High Above These Crows gaan een beetje verder op het eerste deel van het album en hebben een simpele succesformule. Rustig beginnen, later wat heavy gitaren die opbouwen naar een hoogtepunt om dan af te bouwen naar het einde en tussenin horen we enkele typische folk instrumenten terug komen. Het is pas bij Starcrusher dat het tempo vanaf het begin hoger is. Dit is wat de Eluveitie fans liever zullen horen. Afsluiten doen we met Redemption. Een rustig nummer waar de nadruk vooral op het folk element gelegd werd. Dit is de muziek die de drie leden wilden maken maar die nooit in de stijl van Eluveitie paste en na het beluisteren kan je zelf wel horen waarom. Naar het einde toe is er een zeer mooi piano gedeelte en net wanneer we denken dat dit het einde is krijgen we nog enkele heavy metal riffs te horen.

This Is The Sound is een aanstekelijk album met enkele zeer goede nummers. De enige vrees is dat een deel van de nummers in de vergetelheid zullen geraken. Of het album overtuigend genoeg is voor de Eluveitie fans? We vrezen van niet. Hiervoor zijn de nummers te rustig. Er is genoeg variatie tussen het rustigere en stevigere werk en we zijn ook blij dat het folk element nog genoeg aan bod komt. We kunnen deze plaat best beschrijven als vertellend, progressief maar vooral leuk om naar te luisteren. Het experimentele pakt over de hele lijn goed uit en we zijn zeker benieuwd naar de live optredens. Na een geslaagd debuutalbum is het voor de band vooral kijken naar de reacties van de muziekwereld en dan verder hun eigen sound uitbouwen. Enkele interessante data qua optredens zijn terug te vinden op de site, zeker een aanrader!

1. Avalanche
  2. Black Moon
  3. Challenge