Review Cellar Twins - Duality

7.5

Artiest: Cellar Twins

Album: Duality

Genre: Alternative Rock

Label: Eigen beheer

"Duality, een goed gekozen titel voor een heel divers album."

Cellar Twins is een Belgische band afkomstig uit Namen die sinds 2014 actief zijn. Ze vermelden Alter Bridge, Avenged Sevenfold, Smashing Pumpkins, Killswitch Engage, Dream Theater, Volbeat en anderen als invloeden in hun muziek. Dat is een hele diverse reeks, benieuwd wat dat geeft.

Na een EP in 2017 kwamen ze eind 2019 met hun debuutalbum Duality op de proppen, dat tot stand gekomen is door crowdfunding. Opener Millenium bouwt met een haast dreigend episch klinkende intro op en demonstreert daarna inderdaad een aantal invloeden zoals hierboven vermeld. Moderne rock die goed klinkt, maar een eerste afknapper vinden we de stem van de zanger. Molotov Parade begint logger en zwaarder maar gaat dan opnieuw de melodische kant op, met een catchy refrein en gitaarriffs a la Avenged Sevenfold, maar opnieuw kan die zang beter. Cloud Walker kan dan weer rechtstreeks van een Alter Bridge album afkomstig zijn, de puike gitaarintro spreekt boekdelen en eindelijk krijgen we een zang te horen die ons deze keer wel kan bekoren, minder schreeuwerig en passend bij de trager gespeelde muziek. Ook Selfear begint rustig maar breekt onmiddellijk door met een stevige gitaar en basdrum. Het album lijkt na een enigszins valse start van start te gaan. Een meezingmomentje met Social Waste (we denken spontaan aan bv. Skillet), even goed doorrammen met Antithesis, Wovoka sluit de bal even mis om over te gaan tot een volgend Alter Bridge achtig nummer Tales Of Autumn. Dit lijkt hen het best af te gaan, de gitaar wordt ten volle ten toon gesteld en de zang past er perfect bij. Ook $olace biedt goede alternative rock aan en Promesse is een mooie, melodische afsluiter die nogmaals een knap staaltje muzikaliteit en creativiteit aantoont.

Duality, we konden ons niet beter vinden bij de albumtitel want zo voelt het ook aan na een afspeelbeurt. Enerzijds heb je topsongs als ze de alternative rock kant op gaan, anderzijds slaan ze met enkele nummers waar ze meer die schreeuwerige kant lijken op te gaan de bal mis. De band heeft duidelijk wel potentieel, maar zullen moeten kiezen welke strekking ze verder uitbouwen.

1. Millenium
  2. Molotov Parade
  3. Cloud Walker