Review Chalice - Ashes Of Hope

8

Artiest: Chalice

Album: Ashes Of Hope

Genre: Thrash/Death Metal

Label: Eigen Beheer

Dat deze West-Vlaamse band, die zijn oorsprong vond in zaal The Steeple in Waregem, u niet vertrouwd in de oren klinkt, kan deels liggen aan het feit dat zij nog maar aan hun derde volwaardig album toe zijn (promo's en EP niet meeegerekend). Maar dat wil niet zeggen dat Chalice in hun 20 jarige bestaan heeft stilgezeten. Menig bezoeker van concerten en festivals zal deze groep zeker al eens de revue zien passeren hebben. In het metal milieu staat deze band geboekstaafd als een deathmetalgroep maar met dit nieuw album Ashes Of Hope hebben ze er toch voor gekozen om een nieuwe richting uit te gaan. Niet dat ze hun roots de rug willen toekeren maar ze kozen toch voor uiteenlopende invloeden.

Direct bij het eerste nummer Amongst The Damned ​wordt dit al bevestigd. Thrash invloeden die worden ondersteund met het rauwe stemgeluid van frontman Pieter Dewulf. Halverwege het nummer gaat deze song over in een melancholisch gitaarspel, die dan terug in elkaar vloeit met zang en zo doordraaft tot op het einde. The Age Of Fear begint met spoken word maar gaat al vlug over naar een uptempo nummer waarna Pieter teruggrijpt naar zijn grauwe ijselijke scream.Het derde nummer Eternal Sleep ​ is dan, in tegenstelling tot de twee vorige, meer een midtempo nummer maar in het tweede deel schiet het tempo terug de hoogte in. Hiermee bewijst Chalice ook de disertiviteit die ze voor dit album gekozen hebben en zich niet vast te pinnen op één bepaald subgenre. Ook Musings On The Bank ​bevestigt dit . Van cleane zang tot grunten om dan over te gaan op scream en weer terug.

Op ​Cult Of Serpents en My Daily Odium zou je bij aanvang denken dat je naar een nummer van Cradle Of Filth aan het luisteren bent maar een minuut later denk je dan, nee dit is Thurisaz. Nee hoor, dit is Chalice en hoe meer deze nummers vorderen, hoe meer andere invloeden je erbij krijgt. Alles zit vlot in elkaar, wat maakt dat dit toch wel pareltjes zijn. Ik zou zeggen, meer van dit aub. Afsluiten doet het album met A Death Without Warning. Het nummer bouwt geduldig en traag op van spoken word tot een agressief gedeelte met een spervuur van gitaren vergezeld van de ijselijke screams van Pieter, om dan terug te vallen op cleane zang en dan stilaan uit te doven.

Met Ashes Of Hope heeft Chalice alvast het perfecte materiaal in handen om nog meer deuren te openen dan tot hiertoe het geval was. Dit is alvast een album met veel potentieel om menig organisator te overtuigen om hen een plaats op de affiche te geven.

1. Amongst The Damned
  2. The Age Of Fear
  3. Eternal Sleep