Review Charlotte Wessels - Tales From Six Feet Under Vol II

8.5

Artiest: Charlotte Wessels

Album: Tales From Six Feet Under Vol II

Genre: Eclectic

Label: Napalm Records

"Bonte verzameling songs van ex-zangeres van symfonische metalband Delain."

Blijkbaar heeft Charlotte Wessels haar leven terug op de rails na het verlaten van de succesvolle metalband Delain en wat persoonlijke problemen. Haar debuutalbum als soloartieste in volle corona-periode illustreerde dat ze veel meer in haar mars heeft dan zangeres te zijn in een symfonische metalgroep. Op de opvolger Tales From Six Feet Under Vol II zingt ze niet alleen de pannen van het dak, maar speelt ze op enkele schaarse momenten na alle instrumenten. In haar thuisstudio in Utrecht gebruikt ze vooral geprogrammeerde muziek in songs, die werkelijk alle facetten van het muzikaal spectrum bestrijken.

Dat wordt onmiddellijk duidelijk in het openingsnummer Venus Rising, waarin zowel pop als trip-hop zorgen voor opzwepende muziek. Toch klinkt dit album over het algemeen iets steviger dan zijn voorganger, getuige hiervan is Human To Ruin. De interessante afwisseling tussen stevige gitaren en liefelijke passages zorgen voor de progressieve noot. De single Against All Odds is dan weer een kalme folky ballade, waarin de akoestische gitaar wordt beroerd door Timo Somers (ook ex-Delain).

Wessels is een begenadigde zangeres, wiens stem het midden houdt tussen Anneke van Giersbergen en Kate Bush. Maar daarnaast is ze ook een uitstekende songwriter, muzikant en producer. Via Patreon lanceerde ze elke maand een nieuwe song. Dat zorgt voor een eclectische compilatie, waardoor de samenhang tussen de nummers misschien wat verloren geraakt. Maar je krijgt in de plaats wel heel kwalitatieve muziek met invloeden van pop, alternatieve rock, metal, atmosferische muziek en dance. De synthesizer speelt een belangrijke rol in dit geheel. In het duistere Toxic hoor je ook growls, terwijl het melancholische I Forget dan weer opgeluisterd wordt door cello-lijnen. Kortom, het gaat alle kanten uit en dat bewijst nog maar eens waarom Wessels haar draai niet meer vond bij Delain. Het wordt uitkijken naar haar volgend album!

1. Venus Rising
  2. Human To Ruin
  3. The Phantom Touch