Review Children Of Bodom - Hexed

8

Artiest: Children Of Bodom

Album: Hexed

Genre: Melodic Death Metal

Vier jaar hebben de Finnen van Children Of Bodom ons laten wachten op de opvolger van 'I Worship Chaos'. Maar het is niet zo dat ze al die tijd gewoon op hun lui gat in een zweethut hebben doorgebracht. Het waren bewogen jaren voor de heren. Kort voor de opnames van dat album, werd gitarist Roope Latvala immers redelijk brutaal uit de band geflikkerd en speelde opperhoofd Alexi Laiho alle gitaarpartijen zelf in. Voor de intense en uitgebreide tournee die daarna werd ondernomen, werd Daniel Freyberg van Naildown ingelijfd en ondertussen ook tot vast bandlid benoemd. Op dit nieuwe 'Hexed' speelt hij dus ook vrolijk mee.

Sinds Halo Of Blood (2013) lijkt Children Of Bodom ook wat uit het muzikale slop geraakt. Als ik u vertel dat ik de band pas met Relentless Reckless Forever (2011) leerde kennen, zal u begrijpen dat ik nadien toch behoorlijk wat overtuigingskracht nodig had om hen een nieuwe kans te geven. 'I Worship Chaos' leek weer een stapje achteruit te zijn maar ik ga heus niet meehuilen met de wolven in de Finse wouden, dat album verdient meer krediet dan het vaak gekregen heeft.

Maar genoeg geleuterd over het verleden. Vandaag stellen we Hexed aan u voor, het tiende album van Children Of Bodom. Op de hoes vinden we uiteraard hun goede vriend en mascotte Roy, The Grim Reaper terug. Tradities zijn er immers om in ere te worden gehouden, nietwaar? En soms ook om gebroken te worden want voor het eerst staat er op dit album geen nummer met ‘Bodom’ in één van de songtitels. Voor de rest niet veel nieuws onder de zon, Children Of Bodom brengt op Hexed die vertrouwd klinkende mix van melodic death metal vermengd met thrash metal en vleugjes NWOBHM en 80’s glam.

Geen intro of andere poespas, met This Road wordt het nieuwe album meteen knal in ons gezicht afgevuurd. Een beukende riff in power metal tempo en Alexi die ons als vanouds toeblaft. Under Grass and Clover begint met een poppy, uptempo riedeltje maar de griezelige weerhaken van Alexi’s vocalen beletten je om al te hoog te gaan zweven. De kracht van Children Of Bodom ligt vaak in de riffs die tegelijk door zowel de gitaren als de synthesizer gespeeld worden en dat is hier niet anders. Ook in Glass Houses is dat zo. We hebben dus al drie stevige tracks voorgeschoteld gekregen maar het eerste nummer waarop wij echt het gevoel krijgen dat er in ons nekvel gebeten wordt is Hecate’s Nightmare. Het is een song waarin men het tempo wat laat zakken, hetgeen de spanning en mystiek rechtevenredig laat stijgen. Dat is wat we nodig hebben heren. En inderdaad, nu lijken ze pas echt vertrokken want ook Kick in a Spleen is een killer track. Een onheilspellende intro gevolgd door een inferno die openbreekt en ons volledig zwart blakert. Een fantastisch middenstuk dat klinkt als Soulfly meets Dream Theater.

Mag het iets meer zijn? Natuurlijk! Enter Platitudes and Barren Words waarin we Laiho zelfs op een vorm van ‘echt’ zingen kunnen betrappen. Ook toetsenist Janne Wirman eist hier een hoofdrol op. Dat doet hij ook op het titelnummer dat begint als een regelrechte thrash song maar gaandeweg overgaat in complexe virtuositeit met klassieke toetsen. Na Hexed is het even wat minder met Relapse – The Nature of My Crime en Say Never Look Back. Het nummer Soon Departed is echter een afsluiter van een hoog en krachtig niveau. Ik noem dit nummer bewust de afsluiter want het feitelijke slotnummer Knuckleduster is een remake van hun eigen nummer uit de EP 'Trashed, Lost & Strungout' van 2004. Wie zich de special edition aanschaft of het album via Spotify streamt, krijgt er nog bonus live-versies van I Worship Chaos en Morrigan bij, alsook een remix van Knuckleduster.

Hexed bevat een vijftal meesterlijke nummers en daarnaast nog een handvol goede songs. We durven het gerust een sterk album noemen, dat wel, maar zeker geen meesterwerk. COB-fans die de laatste jaren net als hun idolen een beetje op de dool waren kunnen zich dit album zonder angst aanschaffen. Momenteel touren de heren nog volop doorheen Canada en de VS. Midden juni keren ze echter terug naar Europa met op 21 Juni een optreden op de heilige wei van Graspop.

1. This Road
  2. Under Grass and Clover
  3. Glass Houses