Review Comeback Kid - Outsider

7.5

Artiest: Comeback Kid

Album: Outsider

Genre: Hardcore

De heren van de Canadese hardcore formatie Comeback Kid draaien al enkele jaren mee en kunnen al aanzien worden als echte routiniers. Al sinds 2000 vuren ze met regelmaat nieuwe hardcore albums op ons af, de meest recente telg is deze 'Outsider' en ze hebben zeker nog niks verleerd. Opener en titelnummer Outsider start misschien nog on-hardcore maar vanaf de vocals van Andrew Neufeld invallen hoor je onmiskenbaar de vette hardcore die de band al jaren brengt. Een catchy refrein dat ook de punk invloeden naar boven brengt horen we op Surrender Control. De snelheid wordt hoog gehouden wanneer niemand minder dan Devin Townsend zijn opwachting maakt op Absolute. Vet hoe ze hardcore met het thrash-gevoel van Devin weten te combineren zonder te ver te ontsporen van hun eigen stijl.

We hadden het nog net over snelheid, wel het volgende nummer is al voorbij wanneer je met je ogen knippert. Maar met een duurtijd van nog geen 2 minuten is deze Hell Of A Scene zelfs nog niet het kortste, daar komen we straks nog aan toe. Somewhere Somehow is een track die Comeback Kid ademt, de dynamische en razendsnelle hardcore met een vleugje punk om er een beukende partyschijf van te maken. En feesten kun je zeker met hardcore bands, denk maar aan de geweldige shows van Hatebreed om een andere klepper uit het genre te noemen.

Opnieuw een gastoptreden op dit album, deze keer gaat het om Chris Cresswell van de band Scorpios die Consumed The Vision mee onder handen neemt. De agressie spat ervan af wanneer we luisteren naar I'll Be That, waar is die circlepit? Vette drums en snelle gitaren trappen Outrage (Fresh Face, Stale Cause) in gang dat door de whohoow's zeker een meezinger wordt wanneer dit live zal worden gebracht. Feestje verzekerd.

Zoals eerder gezegd kwamen we nog toe aan het kortste nummer van het album. Met deze Blindspot is dat moment aangebroken en anderhalve minuut later is het alweer voorbij. Beter een aantal kortere nummers, dan krijgen we er meer op het album voor onze fans moet de band gedacht hebben. Je zal sowieso uitgeput zijn als je live nummers als Livid, I'm Prime ten volle beleefd en dan is de korte speelduur wel eens welkom. Het meest melodieuze nummer is Recover maar geen paniek, het gaat er nog steeds bijwijlen snoeiend hard aan toe hoor. Snoeiend hard gaat het ook op Throw That Stone of zoals we in de volksmond wel eens zeggen gas planché. Afsluiten doet de band dit album met een derde gastoptreden. Northcote doet zijn ding met zijn stem die doet denken aan Joe Cocker, heerlijk die diepe hese klankkleur. Spijtig dat die stem niet meer hoorbaar is gedurende deze Moment In Time.

1. Outsider
  2. Surrender Control
  3. Absolute feat. Devin Townsend