Review Crypta - Echoes Of The Soul

9

Artiest: Crypta

Album: Echoes Of The Soul

Genre: Death Metal

"Fijne deuntjes from the Crypta."

We weten het, het album van Crypta is al een tijdje uit, doch willen wij hen de schijnwerpers geven die ze verdienen!

Wat er juist gebeurd is tussen Lira, Dametto en Amaral is niet helemaal duidelijk. Maar toen hun wegen scheidden halverwege 2020 bleven beide kampen duidelijk niet bij de pakken neerzitten. Prika Amaral herbezette Nervosa en bracht een jaar later Perpetual Chaos uit. Fernanda Lira omringde zich (naast ex Nervosa drumster Luana Dametto) met gitaristen Tainá Bergamaschi  en Sonia ‘Anubis’ Nusselder die je misschien wel kent van Burning Witches.  Het duurde dan ook niet lang eer Napalm Records deze 4 dames onderdak bood, hoe zou u zelf zijn?!

Hoewel de vergelijkingen met Nervosa zullen blijven opduiken, is er toch wel een wezenlijk verschil met Crypta. Crypta is donkerder, duisterder en luguberder, gewoon steengoeie oldschool (melodische) deathmetal met uitstapjes naar black, thrash en zelfs punk.

De intro Awakening is ietwat misleidend, want het is vooral Lira’s scream die ons wakker schudt bij de aanvang van Starvation. Aan de schreeuw zelf is duidelijk te horen dat de dames van Crypta hongerig zijn, hunkerend om hun geweld op de wereld los te laten. De vocalen zijn ietwat duidelijker dan dat we gewoon zijn van Fernanda Lira en dat is wat mij betreft enkel maar een pluspunt. De leadsolo’s op het album zijn melodieus en afwisselend en uitstekend gespeeld. Luana lijkt de frustraties van zich af te spelen, geselt haar drumvellen en zal ongetwijfeld de ene na de andere drumstick in twee hebben gespleten tijdens de opnames van dit debuutalbum. Het is geen album geworden waarvan je na een tijdje denkt dat je naar één track aan het luisteren bent, neen, alle tracks hebben hun eigenheid en er is een grote verscheidenheid in drumpartijen, tempowisselingen en gebrul en gekrijs. Het album is zoals een goede wijn; hoe verder het vordert hoe beter het wordt! Mijn persoonlijke hoogtepunten zijn Kali, het iets kortere maar snedige Under The Black Wings en afsluiter From The Ashes!

Staar je vooral niet blind op het feit dat deze band bestaat uit vier dames, want dat zou dit album (en de band) echt oneer aan doen. Dit is geen “projectje” maar een volwaardige band die van plan is om uw gehoorgangen te blijven teisteren! U gaat ongetwijfeld nog meer horen van Crypta en daar zijn wij niet rouwig om!

1. Awakening

2. Starvation

3. Possesed