Review Delain - Dark Waters

8

Artiest: Delain

Album: Dark Waters

Genre: Symphonic Metal

"In 2023 is Martijn Westerholt er helemaal klaar voor om met zijn geesteskind Delain een verse start te maken met een gloednieuw album!"

Nadat Delain in 2021 met het vertrek van Charlotte Wessels, Otto Schimmelpenninck, Timo Somers en Joey de Boer wat uit elkaar viel, was het even onzeker afwachten hoe de band verder ging kunnen doorgaan. Een vaste bezetting van de band werd gevonden door oud-leden Sander Zoer en Ronald Landa terug te verwelkomen. Daarbij werd later Ludovico Cioffi als bassist en grunter toegevoegd. Het was vooral uitkijken naar wie Westerholt zou vinden om de zang over te nemen van Wessels. Diana Leah werd daarbij aangekondigd als nieuwe zangeres.

Het album Dark Waters is zowat een wedergeboorte van de band en het is een heel mooi album geworden! Het is absoluut een mooi vervolg op hun voorgaand album Apocalypse & Chill. Het nieuwe album Dark Waters houdt zeer mooi vast aan de sfeer die Delain op hun voorgaande albums wist te creëren. Het is af en toe zelfs wat eng om te horen hoe gelijkend de stem van Diana Leah lijkt op die van Charlotte Wessels. Het album is uiteraard het meest verbonden door de prachtige keyboards van Westerholt. Het geeft doorheen het hele album kleur aan de liedjes en vindt een mooi geheel met de drums en gitaren. De band heeft hele mooie muzikale stukken in petto voor ons! Ze maken veel werk van prachtige intro’s en weten goed waar ze de gitaren even goed kunnen laten doordraven en de energie van het album op te zwepen. Diana Leah’s heldere stem is een hele goeie match met de muziek! Ook mogen we als gastzanger Paolo Ribaldini aan het werk horen, maar ook Marko Hietala maakt opnieuw zijn intrede als gastzanger bij de band na eerdere samenwerkingen op voorgaande albums. Benieuwd hoe ze dit live zullen brengen! Vanaf april gaat de band op tournee met Xandria en Illumishade. Komt dat zien in bv. Poppodium 013!

1. Hideaway Paradise
  2. The Quest and the Curse
  3. Beneath (feat. Paolo Ribaldini)