Review Delain - Hunter's Moon

8

Artiest: Delain

Album: Hunter's Moon

Genre: Symphonic Metal

Laat ons gelijk maar met de deur in huis vallen. Hunter’s Moon is niet het nieuwe (en bij velen onder ons ook langverwachte) Delain album. Het is meer een soort van veredelde EP geworden. We krijgen slechts vier nieuwe (en over het algemeen genomen steengoede maar daarover later meer) songs voorgeschoteld en 10 live tracks.

Toch vreemd dat de band nu een soort van semi-EP / semi live album uitbrengt. Hadden we immers eind 2017 al niet 'A Decade of Delain – Live at Paradiso' voorgeschoteld gekregen? Wij geven dat juweeltje nog steeds regelmatig een luisterbeurt want Delain is en blijft toch een geweldige live band maar wij hadden nu toch liever een volwaardig nieuw album gekregen. Het vorige, Moonbathers dateert toch ook alweer uit 2016.

Ach, in plaats van te zeuren, laten we ons eerst eens over de nieuwe nummers buigen. Masters of Destiny begint met een folky intro maar na een kleine minuut barst de vertrouwde Delain bombast in alle hevigheid los. Charlotte Wessels trekt vocaal stevig van leer en tilt deze track met haar stemkunsten de hoogte in. De daaropvolgende titeltrack heeft een ietwat moderner geluid dan we van Delain gewoon zijn en komt heel erg dicht in de buurt van metalcore dankzij het catchy refrein en de screams van gitarist Timo Somers. Ook in het daaropvolgende nummer, overigens door Timo geschreven, This Silence Is Mine mag de man zich volledig laten gaan maar dan meer met zijn gitaarspel. De track is echter al voorbij wanneer je het gevoel krijgt dat hij nog echt moet losbarsten. Hier had duidelijk meer in gezeten.

Het vierde en laatste nieuwe nummer Art Kills, van de hand van de andere gitariste Merel Bechtold, klinkt meer als het vertrouwde Delain recept. Een door synthesizer gedomineerde intro, de strofes gezongen over een minimale muzikale begeleiding en full bombast in de refreinen.

De livetracks werden opgenomen en gefilmd tijdens de show in Tivoli - Vredenburg, Utrecht op 31 oktober 2017. Wie zich een fysiek exemplaar van Hunter’s Moon aanschaft krijgt er dus ook de beelden op Blu-Ray bij. Let op! Enkel op Blu-Ray, niet op dvd.

De opnamen versterken enkel maar de bijzonder straffe live reputatie die Delain al had opgebouwd bij de fans. En het was daar blijkbaar een gezellig feestje. Zo krijgt Charlotte al in het openingsnummer Hands Of Gold vocale bijstand van George Oosthoek, krijgen we een geweldige uitvoering van Danse Macabre en wordt de show daarna bijna gestolen door de bezwerende cello bijdrage van Elianne Anemaat in Scarlet. Daarna is het tijd voor hun maatje en bijna hoofdgast, zo lijkt het wel, Marco Hietala. Waarbij het publiek in Paradiso en de kopers van de dvd het nog moesten stellen met een holografische verschijning van ‘the coolest dude on this planet’ kregen de fans in Utrecht ‘the real maccoy’, allez ja, ‘the real Hietala’ in dit geval. Maar liefst zes nummers mag Marco meezingen en het lijkt in het algemeen wel alsof hij de show een beetje naar zich toetrekt omdat hij ook de bindteksten begint te doen en op het einde de afscheidswoorden. Maar we krijgen dus wel fantastisch neergezette versies van onder andere Your Body Is a Battleground, Nothing Left, Sing To Me en het afsluitende The Gathering.

Deze bijdragen van Marco Hietala verzachten de pijn toch nog een beetje want wij voelen ons toch een beetje bekocht door dit Hunter’s Moon. Waarom moeten er (zo relatief kort na elkaar zelfs) twee live albums na elkaar worden uitgebracht? Hopelijk komt dat volwaardige nieuwe album er zeer snel aan. Dit jaar nog misschien, Charlotte, Martijn & co?

1. Masters Of Destiny
  2. Hunter’s Moon
  3. This Silence Is Mine