Review Despised Icon - Purgatory

7
Uw beoordeling: 7

Artiest: Despised Icon

Album: Purgatory

Genre: Deathcore

"Een uniek album met leuke variaties op gebied van zanglijn, prachtige instrumentale stukken en geweldige overgangen"

Despised Icon is een gevestigde waarde in de hedendaagse metal scene en ze hebben een nieuw album op de markt gebracht. De Canadese band, met roots in Montreal, Quebec is al actief sinds 2002 en hebben vandaag de dag zes albums op hun palmares staan. Na hun debuut album in 2002 zijn ze zeer snel gegroeid. Ze zijn lang actief geweest onder het label Century Media, totdat ze in 2010 aankondigden dat ze er mee ophielden. Dat kwam voor de fans als een mokerslag aan. Iedereen die fan is Despised Icon zal je dat kunnen bevestigen en ik moet eerlijk zeggen; Ik was ook verast door dat nieuws.

Maar in 2014, na enkele jaren van afwezigheid, kregen de fans opnieuw hoop. Despised Icon kondigde aan dat ze opnieuw gingen toeren. Weliswaar met nieuwe bandleden, maar dat was slechts een kleinigheid voor de fans. Sindsdien werken ze samen met het label Nuclear Blast en daaronder hebben ze nu twee albums uitgebracht, waaronder dit album: Purgatory.

Purgatory is de jongste telg in hun discografie en telt elf nummers. Het is een album waarop ze zich volledig geven, dat is zeker duidelijk te merken. Alles zit erin verwerkt: van instrumentale stukken, tot zware breakdowns en van zeer diepe grunts tot pig squeals. Met dit album wil Despised Icon uitpakken en aan de wereld tonen dat ze volledig terug zijn en dat doen ze met verve.

De tracks op het album zijn over het algemeen geen lange nummers maar er zitten overal mooie overgangen in verwerkt, er is goede afwisseling van zang- en scream lijnen en er zitten leuke instrumentale stukken in, zoals spannende drumstukken, een zeer gevarieerde afwisseling van zanglijnen en zeer snelle overgangen van trage breakdowns naar snelle muzikale stukken. Ook is er een mooie afwisseling van taal. Sommige nummers zijn helemaal in het Frans geschreven, terwijl andere nummers dan weer helemaal in het engels zijn gemaakt. De gitaarsolo’s worden wel een beetje gemist, maar dat is slechts een kleinigheid.

Het album begint met een instrumentale intro waarin enkel gitaar wordt gebruikt. Desalniettemin geeft het je wel een zeer diep gevoel. Na de intro openen ze het album met mainstream drums en de zanglijn valt na enkele seconden ook in met diepe screams. Na nog eens enkele seconden versnelt het ritme en nemen de Canadezen je mee op een road trip doorheen memory lane. Halverwege het nummer word je plots wakker geschud, want daar zit iets verborgen waar je misschien wel op aan het wachten was. De drums vertraagt, de gitaar valt in en je ontwaakt uit je trance, regelrecht in de allereerste breakdown van het album en je beseft: Despised Icon is nog steeds alive and kicking!

Doorheen het volledige album zal je dat gevoel absoluut nog wel een paar keer krijgen. De band heeft echt niet stilgezeten en dat merk je, ze hebben hard gewerkt om voor hun fans een album te creëren waar ze nog lang van zullen kunnen genieten en ze leveren daarmee een hoogstaand, kwalitatief album af. Net zoals ze dat voorheen ook altijd hebben gedaan.

1. Dernier souffle
  2. Purgatory
  3. Light speed