Review Devin Townsend - Lightwork

8.5

Artiest: Devin Townsend

Album: Lightwork

Genre: Progressive Metal

Label: Inside Out Music

"Een nieuwe evolutie van Devin Townsend."

Na een paar uitzonderlijk lange jaren vol persoonlijke verandering en bijna manische niveaus van creatieve activiteit, brengt de Canadese muzikant Devin Townsend zijn vervolg op het goed ontvangen Empath uit 2019 uit in de vorm van zijn nieuwe release: Lightwork.

Samengesteld uit een spervuur ​​​​van materiaal dat tijdens de pandemie is geschreven, vertegenwoordigt Lightwork Devin zijn reflecties over wat hij (en velen van ons) allemaal doorgemaakt. Voor Lightwork besloot Devin te kijken wat er zou gebeuren als hij een producer zou opnemen (een experiment waar hij al een tijdje naar uitkijkt) om deze materiaalkeuze te begeleiden. Hij koos een oude vriend GGGarth (Richardson) om dit idee te helpen verwezenlijken. Conceptueel lijkt het erop dat veel van het materiaal van kunstenaars in een post-pandemische wereld te maken heeft met de samenleving, controle en onderwerpen op gemeenschapsniveau, en hoewel Lightwork daar zeker aspecten van heeft, is het veel meer gebaseerd op persoonlijke onthullingen van Devin's kant.

De naam Lightwork vertegenwoordigt de muziek, evenals de handeling van het maken van muziek, als een soort licht in het donker terwijl het probeert te navigeren door de schijnbaar eindeloze uitdagingen die het leven vaak kan bieden. Als het lijkt alsof er geen uitweg meer is of dat een situatie schijnbaar onoverkomelijk wordt, werd de verbinding met muziek, familie en creativiteit een licht in het donker dat eindigde in een prachtig album.

Moonpeople opent met een soundscape waar je direct de kustlijn voor ogen ziet, inclusief de misthoorn en het ruisen van de golven, waarna we eerder naar een popachtig nummer uitgaan. Gelukkig zijn de progressieve elementen nooit ver weg. Lightworker start een beetje in dezelfde trend maar halfweg krijgen we heftiger momenten, weliswaar met koorzang en zelfs screams. Call Of The Void kreeg de eer om het album vooraf te gaan als single. Een naar progressieve normen redelijk herkenbaar emotioneel nummer met een meezingbaar refrein.

In Heartbreaker laat Devin nog eens al zijn prog demonen los en dit op één na langste nummer is dan ook zeer moeilijk opneembaar. Het lijkt wel dat deze track het keerpunt in dit album is. Dimensions, Celestial Signals en Heavy Burden zijn uit hetzelfde hout gesneden. Was het eerste deel nog een knipoog richting Indiepop en zal het menig luisteraar bekoren, dan haakt de doorsnee luisteraar bij dit tweede deel zeker af. Vacation is zoals de titel het zelf zegt, genieten met een zeemzoet nummer. Afsluiter Children Of God is meteen ook de langste track op dit album. Een typisch Townsend nummer, groots, opbouwend en rustig vederkabbelend. Waarbij je na meerdere luisterbeurten steeds nieuwe elementen hoort.

Lightwork is bewust geschreven om goed te kijken naar waar we als mensen zijn na een diepgaande tijd in de geschiedenis, en er vervolgens voor te zorgen dat we onze toekomstige energieën richten op wat echt belangrijk voor ons is in het licht daarvan. Vrienden, gezondheid, familie, creativiteit, vrije tijd, niet vluchten voor de angst, ons niet laten bepalen door de verwachtingen van anderen, creatieve vrijheid en zelfzorg. Misschien is Lightwork het best te omschrijven als een brug tussen twee continenten.

1. Moonpeople
  2. Lightworker
  3. Equinox