Review Diabulus In Musica - Dirge For The Archons

8

Artiest: Diabulus In Musica

Album: Dirge For The Archons

Genre: Symphonic metal

Label: Napalm Records

Dirge For The Archons, zo heet het nieuwe album van Diabulus In Musica. Dit vierde studioalbum van deze Spaanse band toont dat ze heuse stappen vooruit zijn gegaan.

Diabulus In Musica mag zich tot de symfonische metal rekenen. Ze weten ondertussen als geen ander klassieke muziek en metal te combineren en zetten dit met deze plaat nog een stap verder. Muzikaal heeft het album alles wat je ervan verwacht: de klassieke zang van Zuberoa Aznarez, grunts van Gorka Elso die tevens het keyboard op zich neemt, sterke gitaarsolo’s, opgenomen koorzang en orkest dat voor de klassieke en opera-elementen zorgt. De composities zijn met momenten groots te noemen. Dit wordt onmiddellijk duidelijk na aanvang door een episch klinkende intro en met Earthly Illusions. De referentie met Epica is snel gemaakt, om het niveau van dit nieuwe album te schetsen. Invisible zou zo door voorgenoemde band kunnen uitgebracht zijn.

Het album varieert tussen bombastische nummers en zachte songs en passages, zoals het instrumentale The Hawk’s Lament en de perfect daarop volgende ballade Bane. Op Crimson Gate laat Zuberoa pas echt horen hoe ze gegroeid is als zangeres, alsook de muzikanten. Het is het beste nummer van het hele album, lekker tempo, melodieën om van te smullen dat middenin het nummer doorbreekt met grunt, fantastische klassieke zang en koor dat op gepaste momenten opvult. Nog een speciaal nummer is Ring Around Dark Fairies’ Carousel, je waant je haast in een circusshow. The Voice of your Dreams doet met hoge keyboardklank en zachte zang ode aan symfonische metal in zijn pure vorm. Afsluiter Zoria lijkt dan weer het voorbeeld van een nummer dat perfect in een klassieke opera kan gebracht worden. Het is een zacht, Keltisch klinkend einde van een wervelend album.

De band toont met Dirge For The Archons aan dat ze een hoger niveau bereikt hebben. Klasseer hen binnenkort maar tussen bands als Delain en Epica!

1. Battle of of Atlantis
  2. Earthly Illusions