Review Dimmu Borgir - Forces of the Northern Night

9

Artiest: Dimmu Borgir

Album: Forces of the Northern Night dvd

Genre: Symphonic Black Metal

's Werelds grootste blackmetalband is terug na een hiatus van bijna vijf jaar. Hun terugkomst gaat niet onopgemerkt voorbij. 2017 wordt het jaar van Dimmu Borgir, ze zullen metalland laten beven met hun nieuwe live dvd Forces Of The Northern Night en later een nieuw album.

Forces of the Northern Night is een live dvd die maar liefst twee volledige optredens bevat. En het zijn niet zomaar optredens, in 2012 gaf de band twee concerten met een volledig orkest en koor. In Oslo huurden ze het Norwegian Radio Orchestra in om hen bij te staan voor een grootse productie in een zaal en op Wacken Open Air was het National Czech Symphonic Orchestra van dienst voor de speciale festivalshow. Hoewel beide setlists exact hetzelfde zijn, is er dus dankzij het indoor-outdoor verschil een grote variëteit in de twee optredens. Alles wordt mooi in beeld gebracht en de audio is van hoge kwaliteit. Van band tot orkest tot publiek, je ziet hoe goed het was.

Heel dreigend beginnen de optredens. Het orkest toont alvast uitgebreid wat ze kunnen door meteen de juiste sfeer te scheppen in een lange instrumentale intro met Xibir. Ze worden echt in de spotlight gezet want zo wordt bv. Dimmu Borgir eerst volledig instrumentaal gespeeld door het orkest en het koor en wordt dit nummer nog eens gespeeld met de band erbij. Dit nummer leent zich dan ook perfect tot het gebruik van orkest en koor. Dankzij hen wordt ook Fear and Wonder en Mourning Palace ware pareltjes die nog meer uitblinken dan de originele versies waar alles op band is geproduceerd en afgespeeld. Voor de hardere nummers is het echter even wachten. A Jewel Traced Through Coal en Vredesbyrd brengen halverwege de setlist pas de pit er in en daarna volgen de toppers zoals The Serpentine Offering en klassiekers als Kings of the Carnival Creation,  Progenies of the Great Apocalypse en Puritania. Allen zijn ze keurig ondersteund door het live orkest die een ware meerwaarde geven aan het geheel.

In Oslo is de sfeer fenomenaal te noemen in de donkere zaal met de juiste lichteffecten en de die-hard fans. Op Wacken is het verloop van het optreden opvallend, het start namelijk onder een stralende zon, maar eindigt in avondschemering. Dat laatste is natuurlijk de setting waarin Dimmu Borgir uitblinkt. Op de eerste dvd staat nog een documentaire over de band en deze optredens, waarin getoond wordt hoe alles tot stand kwam en waarin de band aan het woord is over de laatste ontwikkelingen van hun muziek.

Veel bands hebben al met orkest opgetreden, maar Dimmu Borgir durft het om dit ook te doen in de black metal wereld, met een grandioze productie tot gevolg. Zij die erbij waren kunnen nog eens nagenieten, aan hen die het gemist hebben de perfecte kans om dit toch te aanschouwen. Een must-have voor alle fans en geïnteresseerden.

1. Xibir (orchestra)
2. Born Treacherous
3. Gateways