Review Earupt - Elements

8.5

Artiest:Earupt

Album: Elements

Genre: Groove Metal

Label: Eigen Beheer

De Oost Vlaamse band Earupt, opgericht in 2007, brengt anno 2019 hun tweede langspeler uit: Elements.

Na Belief/Relief uit 2014 terug een album in eigen beheer. En eigen beheer mag je wel heel strikt nemen. Op het mixen en masteren van het album na (Lucas de la Rosa, een jonge Franse multi-instrumentalist) is zowat alles door de groep zelf gedaan. De meeste muzikale ideeën komen van lead gitarist Walter Snoeck waarna frontman Hendrik Vanhoutte er de teksten bijvoegt om er dan samen met de band te sleutelen tot wanneer het aanvoelt als een geslaagde compositie. Maar daar eindigt het nog niet mee, de opnames zijn gebeurt onder het registerend oog van rhythm gitarist Tom Kielemoes en drummer Thijs Lammertyn is verantwoordelijk voor de hoes.

Alhoewel dit album begint met een tamelijk zware en logge intro, is Shedding Skin een echte oorwurm die reeds na twee luisterbeurten in uw hoofd kruipt en je spontaan doet meezingen. Bloodstain (het ruigste nummer op dit album) is van de hand gitarist Tom en zelf de vocalen van Hendrik zijn aangepast (al heb ik liever zijn gewone vocals). Hooked On Life is terug een nummer dat je bijblijft en dat het zeker goed zal doen tijdens hun live optredens. Bare Knuckle Fight heeft veel Pantera invloeden en vraagt toch wel wat luisterbeurten om deze song in je op te nemen, maar eenmaal opgenomen kan je niet ontkennen dat dit een dijk van een nummer is. Vooral de compleet rare gitaarsolo op het einde maakt dit nummer toch wel speciaal.

Titelsong Elements is geïnspireerd door de wonderlijke elementen van moeder natuur. Het op 1 na langste nummer op dit album en heeft een mix van progressieve en alternatieve invloeden, met een mooie hypnotiserende solo op het eind van dit nummer. Het krachtige Rebellion heeft dan terug wat meer thrash invloeden (na een bepaalde gitaarriff verwacht dat Franky de Smet-Van Damme de vocalen overneemt) en bij zo een titel hoort natuurlijk ook een tekst die zich afzet tegen de gevestigde orde. Writing On The Wall is het kortste nummer naar Earupt's normen maar er passeren al de typische eigenschappen van deze band de revue evenals de link naar Pantera is niet veraf. Broken Wings heeft de eer van langste nummer, 6.49 minuten, startend met bonkende gitaren en direct aanleiding geeft tot headbangen, wordt er naar het midden van de song meer progressief uit de hoek gekomen (denken we aan Pain Of Salvation) om dan naar het einde toe terug te vallen op de zware gitaarriffs uit het begin van dit nummer. Heatwave heeft de eer om dit album af te sluiten en is volgens frontman Hendrik een ode aan Van Halen. Je vindt er dan ook alle clichés in die eigen zijn aan David Lee Roth.

Earupt kan je best beschrijven als old school metal maar dan met veel groove metal invloeden maar met deze Elements bewijzen deze gasten dat ze veel meer in hun mars hebben. Neem een portie progressief, groove, wat thrash, een beetje doom, alternatief en old school metal en gooi het in een blender, wat het resultaat is hoor je op dit album. De veelzijdige stem van Rik en de mooie gitaarsolo's maken dit album tot toch één van de betere releases uit ons Belgenland. Nog een interessant weetje is dat Earupt zonder bassist werkt maar ik denk niet dat dit een minpunt is

Elements verschijnt op 18 januari 2019 en wordt voorgesteld op 16 februari in Elpee Live Music Club in Deinze.

1. Shedding Skin
  2. Bloodstain