Review Edguy - Monuments

8

Artiest: Edguy

Album: Monuments

Genre: Power Metal

De Duitse power metal band Edguy viert hun 25-jarig bestaan met een gloednieuwe schijf. Monuments is echter niet zomaar een best of plaat geworden. Naast een stapje in de geschiedenis van de band, zijn er ook een vijftal nieuwe songs en bevat de schijf een nog niet eerder uitgebracht nummer. Daarbovenop is er een live dvd  om het geheel compleet te maken. Kortom, de fans worden verwend met deze nieuwe schijf. Echter, voor wie de band beter wil leren kennen is deze Monuments de uitgelezen plaat geworden. Liefhebbers van power metal moesten al naar de platenboer rennen, is zo een beetje onze conclusie na enkele luisterbeurten.

Deze plaat geeft dus vooral een mooi overzicht van de geschiedenis van Edguy. Gedoodverfde klassiekers als Out of Control, Babylon, Tears of A Mandrake bezorgen de power metal fan onder ons gegarandeerd koude rillingen. De adrenalinestoot die ontstaat bij elke riff, die heel bijzondere vocalen en perfecte drumuithalen, vinden we ook terug in nieuwe songs als Defenders Of the Crown. Ook die nooit uitgebrachte song Reborn In the Wastes laat een band horen die bewijst waarom de band tot de grootheden van het power metal gebeuren mag gerekend worden. Uit wonderbaarlijke power metal parels als Vain Glory Opera, Rock of Cashel, Judas at the Opera blijkt telkens opnieuw op wat een hoog niveau deze band al 25 jaar soleert. Er is geen speld tussen te krijgen. Riff na riff voelen we ons wegglijden doorheen typische power metal landschappen, diezelfde riffs bezorgen je gegarandeerd kippenvelmomenten. Echter is het vooral de heel bijzondere stem van frontman Sammet dat kan gezien worden als de ultieme kers op de taart. Edguy bewijst dus niet alleen dat zij nog steeds hoge toppen scheren binnen het genre. Op basis van die nieuwe songs lijkt het erop dat ze hun plaats op de troon, wat het power metal gebeuren betreft, niet zomaar uit handen zullen geven.

Ons advies aan de fans van Edguy en eigenlijk de globale power metal liefhebber is dan ook heel simpel. Haal deze bijzondere parel, die een mooi overzicht geeft van het werk van één van de meest toonaangevende power metal acts ooit, zeker en vast in huis. U zult niet ontgoocheld worden. Bovendien, naast de klassiekers krijgt u er nieuwe ontgonnen parels bovenop. Dit is een soort best of plaat, die dus veel meer te bieden heeft dan 'zomaar een overzicht van'. En dat is voor ons de hoofdreden op deze schijf zeker en vast de nodige kansen te geven. Dit is meer dan twee uur puur genieten van power metal schoonheid, van begin tot bitter einde.

1. Ravenblack
2. Wrestle The Devil
3. Open Sesame